uitval elektronisch systeem door koude?

• GV1979

Ls,

gisteravond reed ik met mijn 530D (190.000 km) van werk naar huis. Na ca. 30 sec rijden (200m) ging het acculampje heel even aan, een seconde ongeveer. Merkte niks, dus verder gereden. Na 25km viel van alles uit (abs, slipregeling, display navi, kachel, el. ramen, stuurbekrachtiging en vermogen viel weg), soort van noodloop denk ik. Eenmaal thuis bleek de accu volledig leeg, en was de auto niet meer te starten. Even wat gegeten, en startkabels erop. Auto startte meteen en alles functioneert (weer) naar behoren, acculampje gaat niet meer aan en accu laadt goed bij (13,9 Volt en 90-110 A, afhankelijk van de verbruikers).

De wegenwacht vertelde mij dat de dynamo echt kapot is en deze vervangen moet worden, want zodra de dynamo warm is zal hij weer uitvallen, maar het accu lampje ging aan toen de auto nog echt koud was. Ik ben nu met de auto op mijn werk, heb de stoelverwarming en achterruitverwarming aan gehad en niks aan de hand.. In mijn ogen is de dynamo gewoon eenmalig niet geactiveerd (met D+?)…iemand advies, ervaring?

• Rob530DH2002

Ik heb ook eens doorgereden op een bijna lege accu, het viel me op dat toen sommige zaken niet meer werkten ook de motor een ander geluid maakte, waarschijnlijk als gevolg van de kleptiming (die variabel is) welke vermoedelijk niet meer correct electronisch werd versteld.

Vreemd dat je acculampje uit ging terwijl de accu toch niet meer werd bijgeladen, is het lampje defect? Check eens met contact aan -zonder starten- en check ook de accuklemmen. Ik zou de komende tijd (als het acculampje niet stuk is) een Voltmeter in de sigarettenaansteker aansluiten om een nieuwe verrassing te voorkomen.