Rook linksvoor radiator

• fsmit79

Er komt een beetje rook vanaf de radiator links voorin, achter de wielkast. Wat doet deze radiator, ik kan het maar niet achterhalen. In ieder geval niet de intercooler, die zit rechts. Olie koeling? Ik heb het nog niet open gehad, dus geen idee of er olie of water uitkomt en hoeveel. Het ruikt niet naar water, maar goed.

En dan natuurlijk de vraag, is dat veel werk om te vervangen? Iemand ervaring?

Edit; e39 525tds uit 97, bw80922

• Jos

Olie ruik je zeker wel, water juist niet. Waterdamp is wit en olie verdampt niet zo gauw. Verbrande olie is echter weer blauw en heeft een sterke herkenbare geur. Misschien een lekkende ruitewisserreservoir ?

• fsmit79

Ik heb het nog niet in het daglicht gezien, dus heb geen idee wat voor kleur, maar het is echt rook die bij het linker wiel uit de ventilatie gaten komt. Kan niet anders dan dat die radiator lekt, maar wat is het? Zit nu al de hele avond te googlen maar ik kan het niet achterhalen….

• Ad

hallo beste fsmit,

Heb je als eens aan de rook geroken.

Ruikt dit zoet/weeig, of stinkt het echt naar olie, dat kan ook haast niet missen, en net wat Jos al zegt, olie verdampt niet zo snel.

De zoet/weeige geur is van koelvloeistof, olie ruikt vettig en vies.

Ik weet niet om welk type BMW het gaat, maar als het om een ruitensproeier reservoir bij een E39 zou gaan, dan zit die aan de rechterzijde.

Beter even bij daglicht kijken of de koelvloeistof is gezakt, dan weet u het natuurlijk direct.

Misschien is het condens water of regenwater wat ergens heeft gestaan, en nu weg loopt omdat de auto naar een andere zijde hangt door een bergje of een stoeprand of oprit.

Succes.

met vriendelijke groet,

Ad

• Jos

Inderdaad,…zat ik ook nog aan te denken.

• fsmit79

Ik herken de koelvloeistof lucht wel, maar ben snotverkouden ;)

Het is dan hoogstwaarschijnlijk inderdaad koelvloeistof. Maar kan iemand vertellen wat die radiator voor functie heeft? Ik vermoed dat ie gewoon een gaatje heeft. Het is me eerder al opgevallen en vanavond opnieuw. Da's geen toeval.

Ben er dus zekering van dat het een lekke radiator is, maar ik weet niet hoe die heet en wat de functie is…

• fsmit79

Net met daglicht de boel bekeken en het is de olie koeler. Dat zou het olieverbruik van de laatste tijd ook verklaren. Even de dealer gebeld, en hij bevestigt dat de kleine radiator voor het linker wiel de oliekoeler inderdaad is. Kost volgens hem 350euro. Het is onderdeel nr 17212246027. Volgens de TIS is het niet zo'n lastige klus, maar eerst maar eens een andere zien te vinden. Iemand tips?

• Rob530DH2002

http://www.efkaimport.nl/Categorieen/20/Oliekoelers.html

• Ad

Hallo BMW vrienden,

Hele mooie link beste Rob530DH2002!

Prijzen vallen enigzins nog mee, ligt er aan welke men nodig heeft.

Er kan natuurlijk ook voor een gebruikte gekeken worden, enkel wanneer gaat deze dan weer stuk?

Dat is een gok.

Beter voor een nieuwe kiezen,kun je er weer jaren tegenaan, tenzij je er een steentje in krijgt, indien mogelijk.

Met vriendelijke groet,

Ad

• fsmit79

Dank voor de link Rob, de mijne staat er alleen niet bij. Zaterdag gaat ie de brug op en kijk ik wat de schade is. Mocht ie niet meer te repareren zijn, dan haal ik er eentje van de sloop 50 m verderop voor 70euro. Hij heeft nu 380d gereden en zo lang zal ik m niet meer hebben. Dus wel een gokje waard. Als ie nou weer kapot gaat, kan er feitelijk nog 2 keer een gokje in nemen ;)

Ik heb nog geen site gevonden waar ze de mijne hebben overigens, behalve realoem.