Motor onregelmatig tijdens afremmen

• Sander

hallo BMW liefhebbers,

Ik heb een vraag over mijn 525TDS automaat. De wagen rijdt probleemloos en heeft nog de nodige pit na 500.000km. Alleen bij het afremmen op de motor bij laag toerental (in file of op stoplicht afrijden) gaat de motor wat bokken. Zou dit de pomp kunnen zijn die inmiddels ook al op leeftijd is of iets anders? Wie kan mij helpen? Groeten, Sander

• Vakman Ruud

Laat de carterontluchting eerst schoon maken.

Succes.

Ruud

• Ron

Hoi Sander

Wooowwww 500k en automaat doet het nog.

• pieter_bmw

Hallo Ruud,

Behalve het vervangen van de afscheider, hoe kan je de carterontluchting goed schoonmaken? Waarmee?

Waar moet je op letten?

• fsmit79

Hoi Sander,

ik heb hetzelfde, hoewel geen automaat, maar de motor doet hetzelfde. Ik heb een 525tds uit 97. Ik heb de pakkingen van de hoge druk pomp laten vervangen en de pomptiming opnieuw laten afstellen, wat al heel wat heeft gescheeld. Maar het is er nog steeds een beetje.

Wat de carter ontluchting betreft, die heb ik volgens mij vanmorgen eindelijk gevonden. Ongeveer 2 cm links achter de vuldop van de olie zit een slang die onder het luchtfilterhuis door loopt naar de inlaat van de turbo. Ik heb die vanmorgen helemaal schoon gemaakt maar het maakt geen verschil. Bovendien was hij helemaal niet erg vies, maar hij lekte wel.

Volgens Ruud zit de carter ontluchting bij mij alleen onder het kleppendeksel, dus wat de slang is die ik vanmorgen heb schoongemaakt, weet ik niet. Er zit in ieder geval niets anders onder het luchtfilterhuis, zoals bij de 530.

Ben benieuwd wat je gevonden hebt.

• Sander

Hallo liefhebbers,

Nu inmiddels 504.000 km op de klok en rijdt nog geweldig. behalve dan het bovenstaande probleem. ik zal de carterventilatie eens nakijken. ik heb begrepen dat in het kleppendeksel een soort spons zit die schoongemaakt kan worden? Verder is mijn automaat bij 450.000 overleden en is toen voor 2.000 gereviseerd. Echt een geweldige wagen om mee te rijden. heb 'm nu een jaar of 10 en ik rij er niet altijd voorzichtig mee.Wel zorg ik altijd dat de motor op temp is voodat ik ga gassen. De EGR heb ik al enkele jaren afgekoppeld dus blijft ie van binnen ook wat schoner. Ik heb al een aantal 5 series gehad maar dit is tot nu toe de beste. groeten, Sander

• fsmit79

Hoi Sander,

ik heb vandaag het deksel van de kop gehaald en het stalen filter helemaal schoon gemaakt. Het was niet eens heel erg vies, natuurlijk wel zwart van de olie. Echter zat echter nog iets naast het filter, namelijk naar wat het lijkt een overdrukregelaar. Het ziet er uit als een klein potje en zit aan de ene kant in het deksel, aan de andere kant is ie open waardoor de druk geregeld kan worden.Je ziet aan de binnenkant een thermostaat achtige klep zitten, die ongetwijfeld bij te hoge druk wordt geopend.

Ik kan het onderdeel niet vinden in de ETK, op realoem of waar dan ook, dus ben benieuwd of ik het uberhaupt ergens kan kopen. Resultaten zijn er nog niet, ik heb er daarna niet meer mee gereden.

Het is trouwens een prima klus om te doen, ik was 2 uur bezig inclusief alles terug plaatsen.