Schuurend geluid in het stuur

  • Sabbe

    Beste BMW vrienden

    Enige weken geleden heb ik op mijn 520 stuurkogel en fusekogel vervengen.Beide wielen gebalanceerd en laten uitlijnen.Alles in orde.Maar sinds enige dagen heb ik een schuurend geluid in mijn stuur naarmaate je meer naar links draait verandert het van schuurend geluid naar krakend.Naar rechts draaien is het zoals het hoort te zijn.Normaal gesproken duidt dit geluid op versleten stuurkogel maar aangezien ik deze al vevangen heb kan dat het niet zijn.Ook als ik over een weg rijd dat bestraat is met stenen dus redelijk hobbeleg schudt mijn stuur alle kanten op en er komt redelijk wat klaperedn bonkend geluid bij.Heeft iemand enige idee waar ik naar zou moeten kijken.Ik voer zelf alle reparaties uit aan mijn auto maar hier kom ik echt niet aan uit ik kan hier geen zinnige verklaring voor vinden.Daarom graag jullie hulp.

  • fsmit79

    Heb je alles nog eens goed langs gelopen? Geen losse panelen? Je zou het lager kunnen controleren. Ik vermoed dat je de richting van het geluid kunt traceren.

    Je zou het lager kunnen controleren. Maar hoor ik het geluid bij stilstand, of alleen rijdend? Rammelen kan een stabiliteits stang kunnen zijn, maar ook het hitteschild achter de remschijf. Misschien dat het bij sturen tegen de band aan komt?

  • Sabbe

    Bedoel je wiellager fsmit79.Nee naar deze heb ik niet gekeken omdat ik die ongeveer een jaar geleden heb vervangen.Geen losse panelen en hitteschild zit ook goed.Ik spreek hier van echt stevig rammelen.Schuurend geluid is zowel bij stilstand als bij het draaien van het stuur tijdens het rijden.Bij stilstand tijdens het verder draaien naar links bij inparkeren verandert het van schuurend naar kraakend.Zou dit rammelen aan toplager kunnen liggen.Ik weet hoe deze best te controleeren heb ik nog nooit gedaan.

    PS Rammelen was het woord die ik zocht in mijn eerste post maar kon er niet opkomen.Bedankt voor het goede woord fsmit79

  • fsmit79

    Tja, rammelen is vaak het hitteschild dat losbreekt van de boutjes. Echt knokken (zo klinkt het ook) is vaak de stabilisatorstang, te horen op bijvoorbeeld klinkerwegen, maak al rollend geknok is dan weer vaak het lager. En, niet te vergeten, bij voorwielaangedreven auto's de homokineet. Maar da's hier niet van toepassingn natuurlijk.

    Ik zou eigenlijk zeggen, zet m op de brug en draai er handmatig aan voor weerstand of geluid. Mogelijk vind je op die manier iets. Een kapot lager geeft een schurend geluid, en misschien was het geen goeie kwaliteit die je hebt geplaatst. Ik heb een elcheapo stabi stangen gemonteerd, maar het resultaat is alleen maar meerr geknok. Dus toch maar de OEM's er onder doen.

  • Sabbe

    Hallo

    Gisteren stabilisatorstang vervengen en idd rammelend geluid is weg.Nog bedankt fsmit39.Nog ff naar laager gekeken deze lijkt echter in orde geen speling geen geluid.Blijf ik nog steeds zitten met dat schuurende geluid bij het draaien van het stuur.Zou deze geluid iets met het stuurhuis te maken hebben?Ik heb echter geen ervaring met stuurhuizen.

  • Jos

    Volgens mij kan een te weinig vloeistof van de stuurbekrachtiging ook een dergelijk geluid veroorzaken. Kijk eens naar het niveau.