Oliewissel

• sander

tja

weer over die olie

hmm ik vind en denk dat je goed moet kijken wat de fabrikant van de auto voorschrijft

het is niet alleen de olie die het mogelijk maakt om de verversingsinterval langer te maken dan vroeger gebruikelijk was.

aan de andere kant is het ook wel zo dat er legio auto,s rondrijden waar de olie al jaren niet is ververst hooguit bijgevuld

en die blijven ook lang genoeg heel.

ik zeg : gebruik de voorgeschreven olie en hou gewoon de off intervallen aan als je de motor zo goed mogelijk wilt verzorgen.

betere olie gebruiken dan voorgeschreven is feitelijk onnodig en heel soms zelfs minder goed voor de motor,dus voor een e39 kun je bv rustig 15w40 mineraal gebruiken en je hoeft er geen dure syntheet in te gooien (uitzonderingen daargelaten)

in mijn z4 moet wel 5w40 volsynth maar die mag dan ook 25dkm mee .maar nodig is de bmw LL01 hoger eigenlijk niet,ik heb de bmw LL04 spec gebruikt maar dat is eigen keuze

btw via ebay uit DE laten komen en dat scheelt echt een bult geld.

• Jos

Je zou ook nog kunnen overwegen wanneer je praktisch alleen lange afstanden rijdt de intervallen van 15000 naar 20000 te verlengen. Heb je zo'n beetje de gulden middenweg. Veel langer dan de fabrikant voorschrijft zou ik toch niet overwegen, en het filter zou ik zowiezo vervangen bij elke verversing want dat kost nauwelijks meer.

• Orientblau

Hallo,

Mijn 530D e39 doet normaal gesproken 25000 km met vol synthetische olie.

Wat ik heb begrepen is dat vol synthethishe olie veel beter bestand is tegen hoge temperaturen.

En dat dit veel gezonder is voor de turbo als er veel snelweg kilometers worden gereden.

Een turbo krijg je stuk door hoge snelheid te maken en daarna de motor direct af te zetten.

De olie dient ervoor om de turbo te koelen tijdens de rit. Zet je de motor af, blijft er olie in de turbohuis staan en verbrandt. Deze verbrande olie vormt een soort koek en zorgt voor problemen me de schoepen as en zorgt voor onbalans in de turbo. Als je nu weet dat een volsyntheet veel beter tegen hoge temperaturen weet ik wel welke olie ik gebruik.

Dit neemt niet weg dat je een turbomotor altijd rustig moet laten uitlopen. Ook synthetishe olie kan verbranden.

nb. Ik ben geen deskundige, mocht e.e.a. niet correct zijn hoor ik het graag.

Groet,

Martin.