Oliewissel

• jeroentje

Hallo

Ik wil olie wisselen in mijn e 39 omdat het volgens al16k km geleden is.Mijn oliemeter geeft nog twee lampjes aan oranje en rood.Zal ik nog wachten tot oranje uit gaat of al ververssen.Kan ik ook zelf resetten of moet ik naar garage voor reset.Ik heb in Duitsland 10w40 gehaald van Mobil maar bmw beveelt Kroon aan.Dit maakt toch niet veel uit zolang het maar volsintenisch is.Of wel????

• ge39rard

hallo

resetten kun je niet zelf , tenzij je de apparatuur hiervoor hebt, maar een beetje garage kan hem resetten. Kroon olie of Castrol wordt veelal aangeraden. Mobil zal ook prima zijn. de BMW motoren zijn gemaakt voor full synthetische olie, tenzij je e39 als over de twee ton gereden heeft kan je ook overstappen naar een half syntheet. het schijnt dat door de full synthetische olie, vuil deeltjes naar mate de tijd gaan zweven in je motor wat kan lijden tot verstopppingen. met een half syntheet heb je daar minder last van omdat deze olie dikker is

gr Gerard

• Jos

Het merk olie maakt niet zoveel uit hoor, als de olie maar aan de juiste specificaties voldoet dat wel omschreven staat in het boekje. Je moet maar eens kijken via de zoekfunctie van dit forum, daar zul je vast wel meer over vinden.

Je zegt dat het oranje lampje nu brandt en ook de rode, dan is het nu wel zeker tijd om de olie te vervangen. Ik zou er zeker niet langer mee wachten.

Resetten kan alleen maar als je de juiste gereedschap heb.

Succes

• jeroentje

Hoi

Bedank iedereen.Het is niet zo dat die lampjes blijven branden.Mar ik denk zelf ook dat het tijd v oor wissel is.

• sander

een e39 doet t prima op mineraal hoor

of hooguit een ll01 spec

kijk anders eens via internet naar uitleg van api rating dan weet je genoeg

• fsmit79

Nou, je kunt prima de olie nog even laten zitten hoor. Die interval geeft volgens mij om de 20d km aan dat de olie vervangen moet worden, onafhankelijk van het type olie dat er in gaat. Ik reset hem meestal zelf (mbv carsoft) 1 keer, dus rij twee resets met dezelfde olie. Daarna gaat er nieuwe in. Ruwweg rij ik 50d km per jaar en rij dus ongeveer 25d km op dezelfde olie.

• Ron

Hoi

Is dat niet een beetje aan de hooge kant 25k km fsmit79.Ik doe het rond 15k.Ik rijd ook rond 50k per jaar en kom op 3 wissels.

Groetjes Ron

• Jos

BMW schrijft minimaal een maal per jaar de oliewissel, ongeacht de aantal gereden km's. Bij weinig rijden verouderd de olie immers ook. Wat Ron schrijft is correct. En een goede olie hoeft niet duur te zijn, dus wat is wijsheid.

• fsmit79

Tja, ik vind juist die 15d zoveel. Dan sta ik om de drie a vier maanden olie te wisselen. En die olie is toch inclusief filter wel 120euro.

Maar goed, wat is wijsheid? Ik laat me graag overtuigen natuurlijk….;)

• Ron

Hoi

Wijsheid heb ik ook niet onder mijn pet fsmit79. Olie wordt steeds beter natuurlijk.Maar ik meen ergens in het verleden gelezen te hebben dat die rond 15k zijn smeerende werking begint te verliezen.Wat het filter betreft ik denk dat die gewoon om de keer vervangen moet worden dus in mijn geval 30k.Bij jou 25k lijkt mij idd verstandig om die bij elke wissel te vervangen.Ik ben bij mijn e39 ik meen dat er iets van 6,5 liter ingaat ben ik 70 euro kwijt met filter geloof ik 82 of 85 zou ik moeten nakijken op het factuur.

Groetjes Ron