Aan de hand van het volgende verhaal wil ik een algemene tip geven:
Na het sporten wil ik mijn auto starten. Het miezerde en het was kil.
Ik steek de sleutel in het kontakt en draaide de sleutel om, maar liet deze te vroeg los (de motor slaat normaal direkt aan). De motor sloeg niet aan.
Geen probleem, nogmaals starten. De startmotor draaide goed rond en de motor neigde naar aanslaan, maar brak de start direct weer af. Heb drie maal proberen te starten.
Binnen bij het sportcentrum de ANWB gebeld. Echter zonder legitimatie zouden zij niet helpen. Ik naar huis gelopen (1.5 km) en nogmaals de ANWB gebeld met vermelding van lidmaatschaps nummer.
Ergens had ik al het vermoeden dat de start onderbreking van slag was, of de sleutel defekt. Het leek mij slim om de reserve sleutel mee te nemen. ANWB besteld en terug naar de auto.
Hier aan gekomen startte de auto met de reserve sleutel direkt. En daarna met de gewone sleutel ook alsof er niets aan de hand was geweest.
Moraal van het verhaal: Als het buiten koud en kil is duurt het net iets langer voordat de computer de code van de sleutel herkent. Wil je dan starten herkent deze de sleutel niet maar slaat deze wel in het geheugen op
De auto start op deze sleutel niet meer. Met de reserve sleutel, en nu niet meer gehaast starten, herkent de computer de sleutel en slaat deze in zijn geheugen op. Hierdoor is tevens de andere sleutel ook weer geautoriseerd.
Tip: zeker bij vochtig/koud weer sleutel in het contakt, op contact zetten, veiligheidsriem omdoen, starten (dan zijn ook alle airbaglampjes e.d. gedoofd).
Ik hoop dat degene die dit nog niet wisten hier iets aan hebben.
Groet,
Martin.