Goededag,
Mijn eerste “Post” op een BMW site. Ik ben nu ruim €1400 euro verder en ik, samen met diverse garages, komen er niet uit. En na elke keer €60,- ex BTW te betalen voor een antwoord: “Sorry we kunnen niets vinden” waag ik mijn poging om maar in één keer honderden experts te raadplegen. Uiteraard met alle respect voor de garages, ze doen hun best.
En ja, ik heb eerlijk weken gezocht naar oude “POSTs” voor soortgelijke problemen en niet gevonden..
Het betreft het volgende:
Ik zal mijn kenmerken maar eerst melden en dan zet ik er onder wat er vooraf is gegaan/gedaan.
MIJN KENMERKEN
MIJN BMW 530D E39 2000 start niet met een LAUWE MOTOR (25% warmte)
Nu heb ik de situatie eens opgeschreven en kwam tot de conclusies dat ik NOOIT in de ochtend dit probleem heb en NOOIT in de middag na 8 uur werken.
Dus, eens kritisch gekeken naar de tijden.
1700 thuis van werk, stoppen en starten paar keer, START WEL (WARME MOTOR)
2000 auto START NIET (LAUWE MOTOR)
2300 auto START WEL (KOUDE MOTOR)
Mijn mooie e39 530D wil niet starten als de motorwarmte rond de 25% staat!!!!
Startmotor slaat goed aan.
Lijkt echt op een startvoorwaarde, alsof er geen brandstof wordt toegevoerd.
Lees mijn onderzoekgeschiedenis hieronder, bvd.
Wie kan mijn een oplossing bieden, ik kom zelfs langs als je wilt!
Gr. Johan
WAT VOORAF GING
Voor de volledigheid meld ik maar alles.
Laatste 6 weken meerdere malen meegemaakt dat de auto niet wilde starten. Ik ben blijven starten tot de accu leeg ging. Het lukte me niet om meteen een andere auto te regelen dus vaak tijdje later teruggegaan en de accu opgeladen en toen deed de auto het weer. Uiteraard eerst alles getest.
ACCU en CIRCUIT:
Dynamo spanning 14V
Diodebrug OK (scope)
Laadstroom voldoende.
Accuspanning 12V,
LEKSTROOM:
Dus ik gokte dat ik ergens een lekspanning heb. Alle zekeringen getrokken, ook de bekende zekering 4 en stroom zakte naar 0,08A. Prima dacht ik, dan maar VOORLOPIG geen binnenverlichting en (ruitensproeier), ja ik weet het..……
Edoch, weer leeg. Nu inmiddels alles zat en alles professioneel laten doormeten.
Conclusie geen lekstroom wel slechte accu.
Oplossing: Nieuwe BOSH accu 90aH op glazvezel techniek.
Resultaat: Zelfde avond, met de nieuwe volle accu, weer niet starten. Zelfs niet met een andere auto aan de accu.
( na 3 uurtjes bezoek, dus waarschijnlijk had ik weer de LAUWE MOTOR)
Want na de ANWB gebeld te hebben, die kwam 1 uur later, starte de auto weer meteen, KOUDE MOTOR
Hmmm dus misschien niet elektrisch maar mechanisch??…pomp etc.
UITLEZEN:
Weer laten onderzoeken op brandstofdrukken, aan de computer gehangen. Geen resultaat, alle drukken waren in orde en storing was niet opgeslagen.
BRANDSTOF STARTVOORWAARDE:
Startvoorwaarde probleem? Want startmoter slaat wel degelijk aan. Dat deed de auto al die tijd al echt toen wist ik niet dan ik dan kon concluderen dat de oude accu goed was.
Het lijkt alsof de auto geen brandstof krijgt, chip sleutel? In orde?!. Want werkt, toch?
OPVOERPOMP:
2 maanden geleden vervangen in Duitsland
OLIEFILTER:
2 maanden geleden vervangen in Duitsland
RELAIS KOFFERBAK:
2 stuks op advies garage omgedraaid, ik geloof opvoerpomp en achterruit verwarming, werkt ook niet.
PAKKINGEN:
Pakkingen die uitzetten tijdens de warmte??
Nee, want dan zou de auto bij een warme motor ook niet starten, toch?.
OVERIGE KENMERKEN:
Xenon niet altijd aanspringt., en remlicht die om de zoveel tijd eruit springt. (heeft beide denk ik geen invloed op mij storing, toch maar melden.)
Bedankt voor het lezen ()