Mijn 525tds lekt wat olie langs de dop

  • fsmit79

    e39, 525tds uit 97. BW80922

    Hij lekt wat olie via de bijvuldop. Die is 2 maanden geleden vervangen maar geen resultaat. Het oliepeil staat altijd eerder iets te laag dan te hoog. Geen rare meldingen of wat ook gehad, ook niet bij uitlezen. Resultaat is wel iedere keer een doorweekte luchtfilter.

    Iemand een idee?

  • sander

    zit je carterventilatie dingetje niet dicht?

    was daar niet een mod voor??

  • fsmit79

    Dat schijnt mijn 525 niet te hebben, maar ik laat me graag tegen spreken!

  • Vakman Ruud

    Dat van sander klopt.

    De carterventilatie zit achterin het kleppendeksel.

    Dus los maken en omdraaien.

    Succes.

    Ruud

  • fsmit79

    Ok, maar even voor de zekerheid, de caterventilatie, zat die niet onder het luchtfilter? Ik kan me herinneren dat je eerder aangaf dat die op mijn motor anders geregeld was. Ik kan het via de TIS overigens ook niet vinden op mijn chassisnummer.

    Ik zal het luchtfilterhuis vandaag even verwijderen om te kijken wat ik vinden.

  • fsmit79

    In dit linkje wordt geconcludeerd dat mijn e39 geen carterontluchting heeft, klopt dat wel?

    linkje

  • Ad

    Hall beste BMW liefhebbers,

    Ik ga er van uit, dat elke diesel een carterventielatie of een carterventielatiefilter zal hebben.

    Alle diesel die ik tot de laatste diesel had, had een dergelijke voorziening.

    En als hier iets aan gaat schorten, dan krijgt men gewoon een te hoge druk in de motor en zo ook in het kleppendeksel of de olievulpijp.

    Pas hier wel mee op, de keringen en pakkingen krijgen het behoorlijk voor hun kiezen.

    Heeft u een turbo, die lijdt er ook zeer zwaar onder, en kan dus ook defect geraken.

    met vriendelijke groet,

    Ad

  • fsmit79

    Beste allemaal,

    er komt nog steeds af en toe wat olie langs de vuldop naar buiten. De hoeveelheid is minimaal, maar toch. Nu besef ik mij dat er in het luchtkanaal naar de oliekoeler toe bij mij iets naderhand is ingebouwd, dat de luchtdoorlaat in ieder geval wat belemmert. Het is niet dichtgemaakt, maar belemmert waarschijnlijk wel de doorvoer van lucht bij het rijden. Zo zit het al een ton.

    Zou het kunnen dat de olie hierdoor te weinig koeling krijgt en de olietemperatuur hierdoor te hoog wordt waardoor waardoor de druk ook oploopt en dus uit de dop komt?

    Extra info, ik heb wel standaard de olietemperatuursensor die een foutmelding geeft, dus dat lijkt het te bevestigen. Verder geen lampjes. Ook heb ik nog steeds geen andere carterventilatie drukventiel gemonteerd maar wel het filter schoon gemaakt (in het kleppendeksel).

  • Ad

    hallo fsmit79,

    dan moet dat leuke ding best een aardig formaat hebben, maar ik geloof het niet zo zeer dat het dat ding is wat in de weg zit voor een goede oliekoeling, hahahaha.

    Maar heb je nog geen ander plekje gevonden dan voor dat ding?

    een front is toch best groot genoeg dacht ik, van een BMW.

    Het is even bekijken, en verplaatsen van de ene kant naar de andere kant.

    Maar heb je dan al een ton last van de olielekkage dan? Zo nee, dan is het toch iets anders nog.

    Erg hoor als je even niet op de benaming kan komen van dat ding, hihihihi!!

    Maar de dop was reeds vernieuwd, bij de eerdere modellen kon je de 2 vleugeltjes nog een wat verbuigen van de dop, maar tegenwoordig is het bijna allemaal kunststof wat de klok slaat.

    kreukelt het rubber niet iets op, want dan heb je ook een lekkage.

    Ik weet dus niet of je de carterontluchting nog hebt bekeken, en dat was allemaal oké?

    Het is echt zwaar irritant als je een lek hebt en alles komt onder de smurrie te zitten.

    Als je de motor stationair laat draaien, en na een seconde of 10 draai je de dop er af, geeft dit dan wat gesis, of is het nog niet zo erg?

    Als het nu wel met gesis gepaard gaat, dan is er iets niet in de haak met de carterontluchting, let goed op als de motor een turbo heeft, deze heeft daar erg veel hinder van, en kan dus defect gaan door de hoge carterdruk.

    ik heb het meegemaakt bij mijn vorige diesel een 2.5 TDI waarvan ik de naam maar niet zal noemen, omdat het niet gepast is op een BMW forum.

    Maar daar werd dus de olie ook langs alle gaten naar buiten geperst, ook tussen de pakkingen door, bij het vervangen van het carterontluchtingsfilter was alles ineens weer helemaal goed, maar ik had er dus ook heel erg weinig meegereden, dat scheelt erg veel.

    Dus even nakijken beste fsmit, dat zal een berg irritatie schelen.

    succes.

    met vriendelijke groet,

    Ad

  • fsmit79

    Tja Ad, laten we zeggen dat ik geen discussie wil krijgen over het waarom en hoe van het ding ;)

    Carterontluchting bestaat uit twee delen, het filter en het ventiel. De eerste heb ik schoon gemaakt, de tweede is niet los verkrijgbaar en daarom niet vervangen.

    Ik ben al op zoek gegaan naar andere opties voor de plaats in de bumper, het is er toch best eentje en het neemt wel 60% van de luchtstroom weg vermoed ik. De dop is overigens al nieuw, dus daar ligt het niet aan. Gesis heb ik ook niet naar ik weet, maar zal ik nog eens controleren.

    Wanneer de olie lekkage is begonnen weet ik eigenlijk niet. Het is me vorig jaar ergens opgevallen, ongeveer 50d km geleden. Of het met de plaatsing van dat ding te maken heeft, kan ik niet meer herleiden.

    Opzich zou ik natuurlijk ook een maandje zonder ‘ding’ kunnen rijden, maar da's best lastig als je gewend ben aan ‘de luxe van relaxt rijden’ ;)