temperatuur e39

  • Peter

    Vandaag is mij opgevallen dat het temperatuur van mijn e39 op een gegeven moment terug loopt en dan weet oploopt naar het normaale stand heeft iemand een idee waaraan dit zou kunnen liggen.

    Groetjes Peter

  • Jos

    Typisch een gevalletje van een defecte thermostaat.

  • fsmit79

    Hoi Peter,

    het meest voor de hand liggend is dat de thermostaat open blijft staan. Nu met de lagere temperaturen buiten koelt de motor extra af door de rijwind. Vervangen is redelijk simpel en zeker niet duur.

    Maar goed, misschien moet je even vertellen wanneer de temperatuur zakt, hoe ver etc.

  • Peter

    Hallo

    Toen ik gisteren van snelweg afkwam op een 80 km weg zag ik dus dat die wijzer die normaal als die op temperatuur komt steenvast in het midden blijft staan terug zakte tot het tweede streepje.Ietsje later reed ik weer op snelweg ging die gewoon weer terug naar het midden.Kwam ik terug bij ons in het dorp dus langzamer rijden zakt die weer tot aan het tweede streepje.

  • fsmit79

    Jep, kapotte thermostaat. Heb je Tis? Anders hier een korte beschrijving;

    - draai de dop van het expansievat

    - om er beter bij te kunnen; draai met een sleutel 32 de ventilator los. Let op, tegengestelde draairichting (dus los is voor het gevoel vast)

    - draai de radiator van onderaf open (pas op, die rubber dop breekt heel snel af uit ouderdom)

    - draai de bout onderop het blok los (rechts, aan de voorzijde van de versnellingsbak, maar links van de uitlaat)

    - draai de boutjes van het thermostaathuis los

    - vervang de thermostaat.

    Terug is het omgekeerde van heen…Vergeet niet de boutjes onderop weer vast te draaien, en de motor goed te ontluchten:

    - verwarmingsaanjager op laag, temp op max

    - motor starten, paar keer gas geven en weer uit zetten

    - expansievat bijvullen

    - motor starten en warm laten lopen, totdat thermostaat open gaat. Dan zakt het niveau weer. Bijvullen en klaar.

  • Jos

    Prima uitleg.

    Ik heb precies hetzelfde gehad en er te lang mee doorgereden, ik was nog onwetend. Gevolg, een vervuilde kleppentrein en vastzittende kleppen met alle gevolgen van dien. Dus snel vervangen en je bespaart je een torenhoge rekening.

    Succes

  • Peter

    Hallo

    Bedankt voor uitleg ga morgen aan de slag,Ik zal jullie laten weten hoe het is verlopen.

    Groetjes Peter

  • Rob 520I E39 2001 GY49132

    Peter

    Let erop dat inclusief thermostaathuis is en pakking.

    http://bmwfans.info/parts/catalog/E39/Sedan/Europe/520i-M54/LHD/M/2001/february/browse/engine/waterpump_thermostat/

    item 4 en 5

  • Ron

    Hallo

    Ik was aan het lezen op het forum en kwam dit tegen.Ik wou mijn termostaat morgen vervangen maar zou toch eerst van Rob willen weten wat hij met zijn post bedoeld?Dat termostaathuis ook standard mee vervangen moet worden.Of dat die ook gedemonteerd dient te worden.Zo ja waarom moet deze vervangen worden.

    Groetjes Ron

  • Rob 520I E39 2001 GY49132

    Ron,

    Let erop dat inclusief thermostaathuis is en pakking.

    item 4 en 5

    Thermostaathuis en thermostaat zijn een geheel.

    Rob