Trekhaak op E46 laten zetten

• Rutger

Hoeveel kost het om een trekhaak op een E46 te laten zetten?

Bij mijn e36 heb ik het nog zelf gedaan, maar ik begrijp dat een leek er bij een E46 beter niet zelf aan kan beginnen vanwege het elektronische deel.

groet,

Rutger

• sander

vraag dat eens bij een trekhaak inbouwstation.

tis maar een idee hoor!

• Rutger

Bestaan die ook al ???

zal eens googlen.

Rutger

• a hage KP23189

hoi,

Heb het zelf 1,5 jaar geleden laten doen bij de dealer mijn e 46. Nieuw ben je compleet en al + arbeid zo'n 900 euro kwijt.Maar mij lukte het een vrij nieuwe trekhaak van bosal voor 600 euro erop te zetten bij de dealer incl electra.

succes. A Hage

• Vakman Ruud

De trekhaak zelf is niet het probleem, maar de bekabeling.

Dus pas op met trekhaak centra.

Bijvoorbeeld bij de 1 serie van mijn schoondochter was het heel veel werk om het orgineel en goed te doen, en de aanbieding die in de krant stond van zo'n club in Nieuwegein kan gewoon niet want de kabel gaat helemaal naar de achterkant van de zekeringen kast en die zit bij de 1 achter het handschoenenkastje. Dus de halve dash moet eruit.

En van de week kregen we een E39 binnen waarbij de bekabeling gewoon ouderwets parallel aan de verlichting was gemonteerd, dus geen juiste montage er waren dus constant meldingen van de lichtcomputer waar de klant gek van werd en wij konden het dus weer oplossen.

Kabel van achter naar de A stijl, dus alles los.

Groeten.

Ruud

• John 320D

Dat er wat afgerommeld wordt klopt. Maar dat neemt niet weg dat je bij een E46 gewoon makkelijk en betrouwbaar de bedrading kunt aansluiten zonder dat je helemaal naar voren hoeft.

Ik heb zelf de bedrading bij mijn e46 gemaakt met relais en dat werkt feilloos.

Alle verlichting zit aangesloten als puls voor de relais, die op hun beurt weer de voeding van de accu halen.

Zo heb je geen melding op de boordcomputer en ook geen problemen met zekeringen en connectoren die de hogere stroomsterkte niet aankunnen als er iets achter de auto hangt.

Mistlamp laat je via het breekcontact in de stekker lopen, schakelt ie meteen de lamp op de auto uit.

Geschakelde plus haal je van de radio-antenneversterker, radio uit> plus uit.

Is wel bij een touring, weet niet of alle e46's een geschakelde plus achterin hebben liggen (sedan bijvoorbeeld).

Ik was voor een paar tientjes klaar, heb alleen wat relais hoeven kopen.