welke accu voor mijn e39 525tds, toch de dynamo

• fsmit79

Het accu lampje brandt 's ochtends vaak even, en gaat na een minuutje uit. Dat gebeurde ook toen ik een half uurtje de alarmlichten had aan staan, dus een link met de beruchte egel leg ik nog even niet. Duidelijk een geval van overleden accu. De dynamo is recent vervangen, daar ligt het niet aan. Ik heb het nog niet doorgemeten, maar het witte kijkgaatje in de accu verklapt * correctie* dat de accu getest moet worden. Ik weet niet wat de mogelijkheden dan zijn maar vervangen lijkt me het meest voor de hand liggend.

De vraag is nu, wat voor accu moet ik er in leggen en waar kan ik die het meest voordelig kopen?

• fsmit79

De accu heb ik vanmorgen laten testen, hij gaf 12,46V spanning en was goed, maar moest bijgeladen worden. Da's wel raar, want dan kan het misschien toch aan de dynamo liggen. In maart dit jaar heb ik een gereviseerde gemonteerd voor maar liefst 185euro (inclusief inruil!), dus die moet het gewoon nog doen.

Accu hangt nu aan de lader, hopelijk morgen weer helemaal vol. Dan terughangen en als het lampje dan nog eens gaat branden ga ik direct de spanning checken. Als dat onder de 13,8 ligt, dan weet ik genoeg. Gelukkig zit er een jaar garantie op de dynamo, maar het is wel een rotklus…

• sander

waarom denk je dat het acculampje blijft branden???????

toch niet als teken dat de accu geladen moet worden he?

als het lampje blijft branden dan is er iets mis met de dynamo

vaak is er iets mis met de regelaar of de borstels (als die er in zitten)het lampje gaat uit wanneer de dynamo begint met laden.

• Rob530DH2002

Ik dacht dat zelfs bij een kapotte accu het acculampje niet gaat branden zolang ie bijgeladen wordt. Daarom is dat accusymbool eigenlijk niet correct, het zou eerder een symbool met dynamo of een spanningstekentje (bliksem) moeten zijn, maar omdat niemand dat veranderd blijft men die foutieve suggestie gebruiken.

• sander

klopt rob!

• fsmit79

Jullie hebben beiden gelijk. Mijn theorie is dat als het lampje gaat branden, is het eerste vermoeden de dynamo. Maar aangezien ik die recentelijk heb vervangen en daarnaast het lampje na 1 minuut uit gaat, was de accu ook een mogelijkheid.

Maar goed, die heb ik dus laten doormeten dit weekend. Resultaat was te lage spanning, maar OK. Moest bijgeladen worden. Binnen 1,5 uur sloeg de lader af, accu vol. Terug geplaatst en gestart, direct weer het lampje. Snel doorgemeten, laadspanning 12,7, ofwel geen. Maar, na 30 seconden ging het lampje uit en de spanning vloog naar een keurige 13,9.

Zou de spanningsregelaar warm moeten worden ofzo? Wat gebeurt er in die eerste seconden, zodat ie het daarna wel doet?

In ieder geval zit er een jaar garantie op de revisie dynamo, dus deze week even contact opnemen met die tent en dan zaterdag maar een uur prutsen om dat ding er uit te halen.

• fsmit79

Zojuist nog even de tent gebeld waar ik de dynamo heb gekocht. Hij gaf aan (zonder te vertellen dat ik al een revisiedynamo van m had) dat het normaal gesproken de computer is die pas vanaf een bepaald moment zorgt dat de accu wordt geladen. Dus de gemeten spanning van 12,7 in de eerste paar seconden was niet raar. Maar dat het lampje bleef branden was wel raar.

Ik ga deze week maar even langs om hem te laten meten. Ik hoop dat hij concludeert dat de dynamo gewoon nog een keer bekeken moet worden, want dan hoef ik niet verder te zoeken…..

• sander

hmm noou ik weet t zo net nog niet hoor

de dynamo moet bekrachtigd worden om te gaan laden normaal (in de mij bekende ouderwetse systemen)word dat vanuit de regelaar gedaan.

wat wij dan doen in om te testen de dynamo via een shunt even buiten de regelaar om bekrachtigen,dit doen we door vanaf de b+ een draadje te leggen naar de df aansluiting.

dwz battery + en dynamo field.

maar natuurlijk kan het bekrachtigen ook via ieder ander systeem gedaan worden

• fsmit79

tja, ik weet het ook niet :) Normaal gesproken zou ik direct de dynamo weer vervangen, maar ja, na het verhaal van die revisie kerel weet ik het ook niet.

• Rob 520I E39 2001 GY49132

Frank,

Lijkt wel op koolborstels die op minimale lengte zitten,of een regelaar die zijn werk niet meer goed doet.

Rob.