Ik heb een E46 320 van 1999 met 220k op de klok.
Ik heb een bonk geluid in het achter onder.
Dat had ik jaar geleden ook maar dat was metaal op metaal. Nadat ik het achterste ophangrubber had vervangen was deze bonk weg.
De bonk die ik nu heb ligt volgens mij aan de speling tussen pignon en kroonwiel.
Ik heb een wiel opgekrikt, de eerste versnelling ingeschakeld en vervolgens de speling op dit wiel getest. Ik kwam tot een vrije slag van 2 cm, op een diameter van 50 cm gaf dat een vrije slag van ongeveer 5 graden. Als gevolg van de diffenentieel werking geeft dat een vrije slag op het kroonwiel van ongeveer 2,5 graad. Er moet dan wel rekening worden gehouden met de spelingen in de aandrijfas gewrichten, in planeet wielen van het differentieel, cardanas gewrichten, cardanas demper (rubbere ring) en overbrengingen naar hulpas en terug in de versnellingsbak.
Kan iemand iets roepen over deze wijze van vaststellen van de conditie van de aandrijf trein, met name de staat van pignon en kroonwiel??
Heeft iemand ervaringen??
Ik wacht met spanning op een of meerdere reacties.