Vervangen of niet n.a.v. ANWB autokeuring

• Paarsvlinder

Hallo,

Ik heb net een BMW E46 uit 2003 op LPG gekocht. Nu heb ik em laten keuren bij de ANWB, en die zegt remschijven/blokken voor en achter vervangen, en brandstoffilter vervangen. De auto heeft nu 197.000 km gelopen. De oude eigenaar is er 100% van overtuigd dat de remmen nog aan de eisen voldoen en dat vervanging van dat brandstoffilter overbodig is. Hij heeft er geen belang bij om dit te blijven volhouden na aankoop lijkt me.

Er zijn geen klachten, zowel niet over het remmen als over het rijden op benzine. Wat zijn de minimale vereisten waar de remmen aan moeten voldoen (de meetgegevens zijn in het ANWB rapport opgenomen).

En over vervanging van het brandstoffilter wanneer dit moet gebeuren kan ik niet zo veel nog vinden.

Als ik kosten kan uitstellen tot de APK volgend jaar zonder dat t onveilig wordt dan doe ik dit natuurlijk liever. ;)

Graag jullie advies!

• Jos

Zoals ik het zie zou ik het advies van de ANWB opvolgen, dus laten vervangen die handel. De ANWB is een onafhankelijke partij die de staat van de auto op allerlei punten onderzoekt en je voor de mogelijke kosten waarschuwt, zodat je zelf een afweging kunt maken van wel of niet kopen ? De ANWB heeft alleen belang bij een eerlijk onafhankelijk advies.

Jammer dat je de auto gekocht voordat je hem liet keuren, anders had het je kosten kunnen besparen. Nu wordt het een welles nietes verhaal waarbij de vorige eigenaar natuurlijk beweerd dat het niet nodig zou zijn. Hij probeert zijn straatje schoon te vegen en heeft zijn geld al binnen.

Jammer, maar volgende keer moet je zulke dingen echt in de andere volgorde doen.

Heb je deze auto bij een autobedrijf gekocht met garantie (lijkt me hier geen sprake van) dan kun je misschien nog verhalen, of heb je hem zo gekocht zonder garantie onder de afspraak' zo meenemen' of heb je hem gekocht bij een particulier ?

Nogmaals dit is mijn mening……hoe denken de anderen erover?

Groet, Jos

• ge39rard

Ik heb gisteren mijn brandstoffilter laten vervangen van mijn BMW e46 coupe ook op gas, omdat de opvoerdruk telaag was en ik hierdoor een startprobleem kreeg. het ding kost je ongeveer 70 euro ex btw. het is natuurlijk nooit onverstandig om dat filter te vervangen. Misschien heeft de ANWB ook een te lage opvoerdruk gemeten van het filter. Er zit een drukregelaar in het filter en die druk is belangrijk voor de inspuiting. Als die telaag is wordt je mengsel armer wat weer problemen kan geven

succes

Gr Gerard

• Rob530DH2002

Als de schijven te dun zijn geworden door slijtage worden ze doorgaans vervangen zodra de blokken aan vervanging toe zijn, als er nog voor vele duizenden km's remvoering op zit en er verder geen problemen zijn zoals trillen zou ik het uitstellen. Als je dat zelf niet kan vaststellen omdat je een leek bent op dit gebied dan zou ik ook op het advies van de ANWB af gaan. Het brandstoffilter moet eens in de zoveel km vervangen worden, mogelijk heeft de ANWB een vrij oude datum op het filter gezien en dan is (wanneer onbekend is bij welk km-stand deze vervangen is) het raadzaam om deze te vervangen.

• Paarsvlinder

Hi allemaal

Bedankt voor de nuttige reacties, en ja inderdaad volgende keer doe ik t voor de aankoop :) en inderdaad wordt t een welles nietes spelletje bij een particulier.

Ik denk dat t gezien de problemen die de auto onderhuids had kunnen hebben, t nog wel meevalt wat eruit gekomen is.

Besloten om brandstoffilter te laten doen, en de remmen even nog te laten nakijken voor vervanging of t echt nodig is (voor en achter). Maar goed welke garage zal zeggen dat t nog niet nodig is? ;)

• sander

meten is weten

er staat op de remschijf zelf een minimum dikte aangegeven ,als de schijf dunner is doe je er verstandig aan om deze (afhankelijk van de blokken )te vervangen.

ik bedoel stel :je blokken zijn nu nog goed maar wel al voor meer dan de helft versleten,en de schijf zit tegen of net onder de minimum dikte dan zou ik doorrijden (als je nu geen trillingen hebt oid)totdat de blokken op zijn en dan de hele boel in een keer vervangen.

in principe is dat niet onveilig alleen een punt van aandacht.

zou het om de voor remmen gaan dan moet je misschien wat preciezer zijn.

• BMWMaX

Ik zie werkelijk het probleem niet hoor. Even een middelmatige investering en je hebt alles netjes vervangen. Op remmen moet je zeker niet “bezuinigen”. Gewoon lekker vervangen die zooi en je bent, afhankelijk hoeveel je rijdt, voorlopig hiet vanaf.

Waarom sowieso hier vragen wat je moet doen ?

Remmerij komt er altijd een keer aan bij iedere willekeurige auto.

• Rob530DH2002

Op remmen moet je niet bezuinigen, maar onnodige reparaties/vervangingen zijn evenmin aan te raden. Vooral de liefhebbers (met name jongelui die nog niet zo heel lang auto rijden) hebben de neiging om bij de minste twijfel zaken preventief te vervangen. Vooral doen als je daar lol aan beleefd, ook de automotivesector zal je dankbaar zijn. Ik zeg meten is weten en als het niet kapot is repareer het dan ook niet.

• Paarsvlinder

Nogmaals bedankt voor alle adviezen en verschillende inzichten.

Heeft echt even geholpen.

Had me voorgenomen om achter te laten doen, en voor te kijken of het nodig was. Uitkomst van de garage vandaag (ook APK station is): Achter: Remblokken achter moeten, schijven achter wel aardig wat groeven en kunnen maar hoeven niet (maar heb t wel meteen gedaan).

Voor niet nodig voor APK (ondanks advies ANWB).

Heb trouwens ook al wat kleine andere dingetjes aan de auto op kunnen lossen door een beetje te scrollen op dit forum….