slecht koud starten e46 318ci bj 2002 met LPI

• ge39rard

Ik heb een start probleem bij koud starten met mijn e46 318ci bj 2002 met een LPI gas installatie. De auto slaat bij koud starten de eerste keer wel aan maar draait dan heel raar en sputterend en laag in toeren. Als ik dan voorzichtig wat gas bijgeeft dan komt ie meestal wel bij en dan na een paar keer lekker gas geven draait de motor vrij aardig stationair. Als ik dan wegrijdt wil ie nog weleens inhouden/stoten maar eenmaal warm loopt ie als een zonnetje.

Nu schokt de auto ook meer als je van benzine naar gas overschakelt. Dit merkte ik eerst helemaal niet. De auto heeft in maart een grote beurt gehad en dus alle filters zijn vervangen ook de carterventilatie, spanrollen en multiriem. De nokkenassensor was ook kapot en is al vervangen. Nu is de auto al 2 keer uitgelezen en daar kwam nu eindelijk van de week een storing uit omdat ook het motormanagementlampje toevallig ging branden terwijl ik al een paar maanden met een startprobleem zit. alleen was het eerst niet met koud starten maar wanneer de motor aan het afkoelen was .

De storing was iets met het mengselverhouding. De garage heeft een vermoeden dat het de schuld is van de benzine injectoren omdat auto's die een gasinstallatie hebben meestal alleen maar op gas rijden behalve bij het starten en het probleem zo onstaat dat de injectoren vervuild raken, na gaan lekken of kapot gaan. ik heb inmiddels ook 2 busjes Forte Gas threatment bij de benzine gegooid maar de problemen blijven. Op gas reageerdt de auto perfekt bij het gasgeven .alleen bij het lopen op benzine gaat dit minder. Nu ben ik van plan om volgende week de benzine injectoren na te laten kijken. Kan hier nog wat anders aan de hand zijn. Ik heb gelezen hier dat de tempsensoren de boosdoener kunnen zijn maar die werken prima volgens de garage en geven de goede waardes

Gr Gerard

• Vakman Ruud

Afhankelijk van het merk LPI kan het zijn dat de benzine injectors blijven werken tijdens het rijden op gas, maar dan niet gesmeerd worden door de brandstof.

Ze slijten dan overmatig.

Je kunt dit navragen bij de leverancier.

Als dat zo is dan gaan de injectoren op den duur lekken, met gevolg te rijk mengsel bij het rijden op benzine.

De injectoren zijn te testen als ze uit de motor zijn. vullen met benzine en dan mag de injector gedurende 1 minuut niet lekken.

Vervuilen kan ook, maar dan moeten ze ultrasoon gereinigd worden en daarna testen.

Succes.

Ruud

• ge39rard

Wat als de injectoren kapot zijn, is dit een dure grap? Het schilt wel dat het een vier cilinder is

gr Gerard

• ge39rard

Het was de brandstoffilter die een te lage opvoerdruk

gr Gerard

• ge39rard

De brandstoffilter was vijf maanden geleden al vervangen maar bleek dus niet goed te zijn omdat de startproblemen vlak na het vervangen van het filter begonnen.