batterij sleutel vervangen

  • GV1979

    hallo

    hoe kan ik het beste de sleutel van mijn BMW open maken om de batterij te vervangen?een schroevendraaier ertussen geeft beschadigingen misschien is hiervoor een speciale manier?

  • Vakman Ruud

    Helaas,

    Dit is van toepassing op de sleutel met het BMW logo in het midden en nieuwere typen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Ik weet dat Sander er mee bezig is geweest, maar het zal toch gewoon een nieuwe sleutel worden.

    Er zit nog een adder onder het gras.

    De code is een wandelende code, met gevolg dat de kapotte sleutel mogelijk de af fabriek software van de EWS modulle niet meer klopt.

    Dit is hoe het zit:

    Elektronische wegrijbeveiliging EWS3.3

    Het EWS3.3 ondersteunt de diefstalbeveiliging en de startvrijgave voor BMW automobielen.

    In de autosleutel is steeds een transponder-chip geïntegreerd. In het contactslot bevindt zich een ringvormige spoel. De transponderchip wordt via deze spoel door de EWS3-regeleenheid van energie voorzien, waardoor het niet nodig is dat de sleutel voorzien is van een batterij. De energieverzorging en de data-overdracht vinden, net zoals bij een transformator, plaats tussen de ringantenne (spoel) en het contactslot en de in de sleutel geïntegreerde transponder-chip.

    Daarbij verzendt de sleutel data aan de EWS3-regeleenheid. Als deze data correct zijn, geeft de EWS3 via een zich in de regeleenheid bevindend relais de startmotor vrij en zendt bovendien via een datakabel naar de DME/DDE een gecodeerd startvrijgavesignaal.

    Componenten

    Sleutel met geïntegreerde transponderchip

    In de sleutel is een chip geïntegreerd, de zowel kan zenden als ontvangen (Transponder). Deze transponderchip onttrekt aan het door de ringspoel opgebouwde veld energie en gebruikt deze voor de communicatie met de EWS3-regeleenheid. Voor de voeding is dan ook geen batterij in de sleutel nodig. Elke sleutel, resp. de daarin aangebrachte transponder is uniek. Ook de regeleenheid kan tussen de afzonderlijke sleutels verschillend zijn. De sleutel zendt en ontvangt gegevens van/aan de EWS-regeleenheid.

    Als tijdens de communicatie tussen de EWS3-regeleenheid en de afzonderlijke sleutel storingen optreden, dan worden deze in het storingsgeheugen - gescheiden voor elke afzonderlijke sleutel - opgeslagen.

    Ringspoel

    De ringspoel is op het contactslot aangebracht en dient als antenne voor de communicatie tussen de transponderchip (in de sleutel) en de regeleenheid.

    EWS3.3 -regeleenheid

    De EWS3.3-regeleenheid communiceert met de in het contactslot gestoken sleutel. Als de communicatieprocedure correct is en de sleutel alle, voor de identificatie en de startvrijgave benodigde data aan de regeleenheid heeft gestuurd, dan herkent de regeleenheid of de sleutel geldig en vrijgegeven is. Als dit het geval is geeft deze het zich in de regeleenheid bevindende startmotorrelais vrij en stuurt een gecodeerd vrijgavesignaal via de datakabel naar de DME/DDE.

    De regeleenheid kan maximaal 10 bij de regeleenheid passende sleutels verwerken, d.w.z. er kunnen maximaal 6 reservesleutels worden besteld.

    De regeleenheid kan de afzonderlijke sleutels identificeren, hierdoor is het mogelijk losse sleutels te blokkeren/vrij te geven en storingen voor elke aparte sleutel gescheiden in het storingsgeheugen op te slaan.

    Datakabel naar DME/DDE

    Via de datakabel zendt de EWS3-regeleenheid een gecodeerd vrijgavesignaal naar de DME/DDE. Pas als dit heeft plaatsgevonden, kan de motor worden gestart.

    Motorregeleenheid (DME/DDE) met gecodeerde startvrijgave-ingang

    De motorregeleenheid (DME/DDE) geeft alleen dan het contact en de brandstofverzorging vrij, nadat deze een correct vrijgavesignaal van de EWS-regeleenheid heeft ontvangen.

    EWS-DME/DDE-interface

    In de EWS3.3-regeleenheid en in de DME/DDE-regeleenheid zijn identieke wisselcodes opgeslagen. De waarde daarvan verandert na elke keer starten. Er wordt alleen een startvrijgave gegeven als de code de door de EWS-regeleenheid wordt verstuurd, overeenkomt met de in de DME/DDE-regeleenheid.

    De regeleenheden worden alleen toegekend bij de eerste keer dat de DME/DDE-regeleenheid wordt geprogrammeerd. De motorregeleenheid neemt dan de basiscode van de EWS-regeleenheid over.

    Belangrijk!

    Het is niet mogelijk de DME/DDE- of EWS3.3-regeleenheden bij wijze van proef te vervangen!

    Bij bepaalde storingen kan het gebeuren dat de wisselcodes in de beide regeleenheden van elkaar afwijken. In deze gevallen is via de servicefunctie ”EWS - DME/DDE-ijking” een ijking van de wisselcode (gelijkzetting van de codes) mogelijk.

    Parameters

    P/N-ingang bij automatische transmissie

    Deze is gecodeerd alsof het om een auto met automatische transmissie gaat.

    Bij auto's met automatische transmissie vindt een startvrijgave door het EWS3 alleen plaats als de keuzehendel zich in stand P of N bevindt.

    De informatie m.b.t. de keuzehendelstand ontvangt de EWS3-regeleenheid tweemaal:

    •via een kabel

    •via de K-bus

    Als de informatie ”Keuzehendel in stand P of N” alleen via de K-bus, maar door een storing niet via de kabel wordt doorgegeven, kan dit leiden tot een merkbare startvertraging van 1 - 2 seconden.

    Signaal ”centraal vergrendeling beveiligd”

    De informatie ontvangt de EWS3-regeleenheid via de K-bus.

    Wanneer de EWS3-regeleenheid het signaal ”centrale vergrendeling beveiligd” van de basismoduul ontvangt, dan stuurt de EWS in stand 1 van de contactsleutel (klem R) via de K-bus een signaal terug waardoor de centrale vergrendeling de auto ontgrendeld.

    Nalooptijd

    Belangrijk!

    Met het oog op de veiligheid heeft de EWS3-regeleenheid een nalooptijd de afhankelijk is van de codering (ca. 10 seconden). Deze start zodra de contactsleutel in stand 0 wordt gedraaid. Binnen deze nalooptijd wordt de start met elke mechanisch passende sleutel vrijgegeven.

    Procedure bij sleutelidentificatie en starten

    Nadat de sleutel in het contactslot is aangebracht, begint de volgende procedure:

    •De transponder in de sleutel wordt via de ringantenne voorzien van energie en zendt de sleutelgegevens naar de EWS3-regeleenheid.

    •De EWS3-regeleenheid controleert of de sleutelgegevens correct zijn en geeft dan pas een vrijgavesignaal aan het motormanagement en de startmotor.

    •Na de motorstart maakt de EWS3-regeleenheid nieuwe sleutelgegevens (wisselcode) en verstuurt deze aan de transponder in de sleutel.

    •In de DME/DDE-regeleenheid wordt eveneens een nieuwe wisselcode gegenereerd en opgeslagen.

    Vervangen van afzonderlijke componenten

    Sleutel

    Reservesleutels kunnen alleen via een BMW-dealer bij BMW worden besteld. Hier wordt één van de 6 reservesleutels passend voor uw auto geprogrammeerd. Deze sleutel is geen kopie van de verloren geraakte sleutel, maar een nieuwe sleutel.

    Er kunnen in totaal niet meer dan 6 t.o.v. van de gemonteerde EWS-regeleenheid passende reservesleutels gemaakt en uitgeleverd worden.

    Als een nieuwe sleutel voor de eerste keer in het contactslot wordt gestoken, is een merkbare startvertraging van 1 - 2 seconden aanwezig. Vanaf dan moet de startprocedure echter zonder vertraging plaatsvinden.

    Verloren geraakte sleutels moeten via de diagnose worden geblokkeerd. Zie ook ”Bijzonderheden van het diagnoseprogramma”.

    Voorzichtig!

    Elke aanvraag voor een sleutel wordt gedocumenteerd, zodat aanvragen van verzekeringen en officiële instanties kunnen worden nagegaan.

    Bezorgen van nieuwe sleutels bij verlies van alle 10 de sleutels

    Bij verlies van alle 10 de sleutels is een nieuwe EWS-regeleenheid noodzakelijk.

    Het is mogelijk, met vermelding van alle noodzakelijke gegevens via de BMW-dealer, een nieuwe EWS-regeleenheid en daarbij passende nieuwe transpondersleutels met de oude mechanische sleutelcode te verkrijgen.

    EWS-regeleenheid

    Bij het vervangen van de EWS3.3-regeleenheid moet de volgende procedure worden gevolgd:

    •Voor het vervangen van de EWS3-regeleenheid: De defecte regeleenheid in de auto ingebouwd laten en in het codeerprogramma (codering ZCS) het keuzepunt ”1 nieuw coderen - 1 regeleenheid vervangen - 1 data uit de defecte regeleenheid uitlezen” kiezen. Met behulp van dit programmadeel worden de codeergegevens en de aan de auto gerelateerde gegevens uit de EWS-regeleenheid uitgelezen en tussentijds opgeslagen in de MoDiC, resp. DIS-tester.

    •Aansluitend hierop de nieuwe EWS3-regeleenheid inbouwen.

    •Na het vervangen van de regeleenheid: de nieuwe EWS 3-regeleenheid met behulp van het coderingsprogramma, keuze ”1 nieuw coderen - 1 regeleenheid vervangen -2 data in nieuwe regeleenheid overdragen en regeleenheid coderen” coderen. Hierbij worden de tussentijds opgeslagen gegevens doorgegeven en wordt een ijking van de EWS - DME/DDE uitgevoerd.

    Opmerking

    Daar in de EWS-regeleenheid ook alle data opgeslagen zijn de voor de identificatie van de auto nodig zijn, moet in principe altijd de hierboven beschreven procedure worden aangehouden. Alleen als de defecte EWS3 -regeleenheid niet meer in staat tot diagnose is, moet afgezien worden van het uitlezen van de data uit de oude regeleenheid.

    In dit geval moet als volgt worden gehandeld:

    •De nieuwe EWS-regeleenheid inbouwen en met het codeerprogramma via keuze ”1 nieuw coderen -2 regeleenheid opnieuw coderen” coderen.

    •Aansluitend hierop via de keuze ”IJking EWS - DME/DDE” een ijking uitvoeren.

    •De voor de automatische identificatie van de auto benodigde autogegevens kunnen in deze procedure niet in de EWS-regeleenheid worden ingeschreven.

    Vervanging van de regeleenheid van de motor (DME/DDE)

    Na het vervangen van de motorregeleenheid moet de ”ijking EWS-DME/DDE” m.b.v. het codeerprogramma of in het diagnoseprogramma worden uitgevoerd.

    Belangrijk!

    Hiervoor moet minimaal 25 seconden de ontsteking worden uitgeschakeld.

    Servicefuncties

    Sleutel blokkeren/vrijgeven

    Het is mogelijk via de diagnose (Servicefuncties) afzonderlijke sleutels elektronisch te blokkeren, resp. vrij te geven.

    Belangrijk!

    Elektronisch geblokkeerd betekent dat zowel de startmotor als ook de motorregeleenheid niet meer door het starten worden vrijgegeven. Hierbij moet er beslist op worden gelet dat ook een elektronisch geblokkeerde sleutel mechanisch zoals voorheen past, d.w.z. dat de motorkap, het kofferdeksel en de portieren net zoals voorheen kunnen worden geopend.

    Indicatie van de tot nu toe in de auto gebruikte sleutel

    Hierbij wordt voor elke van de 10 afzonderlijke bij de EWS3-regeleenheid gebruikte sleutels aangegeven of deze reeds minimaal eenmaal door de EWS-regeleenheid worden herkend, d.w.z. het is mogelijk ook bij oudere auto's na te trekken hoeveel sleutels reeds in deze auto zijn gebruikt

    Dus rommelen kan behoorlijk (kostbare) problemen geven

    Succes.

    Ruud

  • sander

    simpele vraag!

    welk type bmw heb je en wel model sleutel?????

  • magnum

    Toevallig dit weekend een ouwe sleutel van een e39 aan de achterkant redelijk zorgvuldige met een frees opengemaakt. Gewoon uit interesse en of er geen short cut is voor weer 150,- euri voor een verse sleutel !

    Probeer niet de rand van de sleutel te openen want dat gaat niet lukken. Ja het gaat los maar dan heb je niet waar je wilt zijn.

    Beter is de zaak via de achterkant met een freesje te openen. Met een dremel achtig appartaat krijg je de achterkant er dus prima uit. De batterij zit onder en boven vast aan de twee zeer dunne metalen strookjes die teven de batt. houder zijn. . Als je dat los wilt krijgen dan vervorm je ook deze dunne metalen stripjes. Dat hoef nog geen probleem te zijn.

    Wat ik niet weet en het verhaal van Ruud gaat mij technisch te boven of je met een een bypass operatie de sleutel in leven kunt houden.

    Maar praktisch stel ik het me zo voor. Met draad en soldeer maak je eerst een brugje naar de sleutel zodat bij de batt parralel staan voordat je de oude afknipt. Het lastige is dan om de nieuwe netje terug in de sleutel te krijgen en een netjes passend afdekplaatje maakt .

    Een verse batterij van panasonic is 5 a 6 euro. dus dat zijn de kosten niet.

  • sander

    ik neem aan dat het niet gaat om de bekende sleutel met de rubber knopjes??

  • Vincent

    De sleutel wordt toch gevoed door de auto dus waarom batterij vervangen als hij opgeladen wordt door de auto

    dit staat in de handleiding van de auto E46

    Vincent

  • sander

    ja tuurlijk maar ook een oplaadbare batterij heeft een bepaalde levensduur

    1000 keer opladen en dan begeeft ie t hoor!

  • franst

    Ik heb ook problemen met mijn sleutel gehad dus heb ik hem rondom opengesneden, heb er een nieuwe Panasonic ACCU met hetzelfde type nr. ingezet alleen de aansluitpootjes zijn iets anders, sleutel dichtgelijmd, ingeleert alles werkt weer, probleem goedkoop opgelost alleen na een maand weer hetzelfde, misschien een slechte accu, dus maar een nieuwe accu erin alles werkte weer maar weer voor een maand ofzo, dus heb ik maar een nieuwe sleutel besteld en deze blijft wel werken, waarom de nieuwe accus niet opladen ik weet het niet maar ik vond het het proberen wel waard.

  • Rob530DH2002

    Zeker het proberen waard en ook nuttig dat je deze info hier deelt, dan kunnen anderen in dezelfde situatie zich die moeite besparen.

  • ChrisZegers

    http://www.youtube.com/watch?v=KfAx7WK4dec&feature=related

    http://www.youtube.com/watch?v=O-TI1jc_nbA

    En zo doe je het dus met Youtube, ga NIET naar de BMW-stealer