ruitenwissers doen het plotseling niet meer

  • ed

    Hallo leden,

    ben in het bezit van een 530 D bj 2001.

    Probleem is dat tijdens het rijden mijn ruitenwissers het niet meer doen.(af en toe)

    Ik heb mijn auto aan de kant gezet vervolgens contact uit gezet en vervolgens aan en dan doen ze het weer.

    Ik heb inmiddels een nieuwe zekering geplaatst en hopen dat het probleem niet meer voorkomt.

    Mocht dit wel zio zijn aan wat kan het liggen?

    m.vr.gr

    Eddy

  • Ben Zevenhuizen

    Relais kapot,of is aan't kapot gaan.

  • Vakman Ruud

    Er zijn een aantal mogelijkheden.

    Niet zo maar kapot in ieder geval dat is een advies waar je echt niks aan hebt.

    Ik begrijp dan ook niet dat iemand zo iets plaatst.

    Het gebeurt soms dat de moer van de motor-as los loopt, maar het kan ook een software fout in de regensensor zijn of in de GM modulle.

    Controleren van de wisserarmen en de aansluiting in de paravent en uitlezen geeft de oplossing.

    Succes.

    Ruud

  • Ben zevenhuizen

    Sorry hoor,

    Het kan altijd iets anders zijn ja.

    Bij mij was het het relais in ieder geval,had dezelfde symptomen.

  • Vakman Ruud

    Sorry Ben, mijn fout.(ik schaam me)

    Ik ben te primiar in mijn reactie geweest, maar ik heb nog nooit bij de E39 meegemaakt dat het relais het begeven had.

    Bij jou dus wel.

    Er zijn verder twee modullen die alles regelen de ZKE en de GM modulle en tot nu toe zat altijd het probleem daar.

    Zie onderstaand.

    Ruitenwisserschakelaar

    Alle wis-/wasfuncties kunnen m.b.v. de wisserschakelaar vanaf klem R (contactslot in stand 1) worden ingeschakeld.

    De wisserschakelaar kan in de stand Interval, snelheid 1 en 2 worden geplaatst. Deze standen zijn via twee kabels naar de basismoduul gecodeerd. Er wordt steeds massa geschakeld

    Bij auto's met de optie Automatische intervalregeling (AIC) (vanaf maart 1996) wordt in de schakelaarstand “Interval” de wisinterval door een regensensor aangestuurd (zie ook functiebeschrijving voor de automatische intervalregeling).

    Intervalwerking

    In de wisserschakelaar is een knop met een potentiometer gemonteerd. Hierdoor is het mogelijk vier verschillende intervaltijden in te stellen. Deze tijden worden bovendien afhankelijk van de rijsnelheid geregeld. Des te sneller de auto rijdt des te korter de intervaltijd.

    Bij voertuigen met de speciale uitrusting Automatische Interval Control (AIC) (vanaf maart 1996) kan de gevoeligheid van de regensensor met het kartelwiel worden beïnvloedt.

    Ruitenwissermotor

    De ruitenwissermotor is voor twee verschillende wisserstanden geconstrueerd. De lastschakeling vindt plaats via twee externe relais.

    De eindstand (ruststand) van de wissermotor wordt via een in de motor ingebouwd terugstelcontact geregistreerd. Dit contact schakelt massa aan de basismoduul als de motor de eindstand bereikt heeft.

    Het terugstelcontact wordt ook ter controle van de ruitenwissermotor gebruikt. Als bij een ingeschakelde ruitenwissermotor het signaal van het contact gedurende 16 seconden uitblijft (b.v. door drooglopen), wordt de wissermotor ter bescherming voor overbelasting uitgeschakeld.

    De ruitenwisser wordt pas weer na het uitschakelen en na een tijdblokkering van 3 minuten weer ingeschakeld.

    De wisserstand wordt met de ruitenwisserschakelaar ingesteld. Wanneer er geen Automatische Interval Control is gemonteerd, dan wordt de wisserstand bovendien afhankelijk van de rijsnelheid geregeld. Hier geldt:

    Snelheid

    Schakelaar in stand 1

    Schakelaar in stand 2

    < 6 km/h

    Intervalwissen

    Wissermotor in stand 1

    > 6 km/h

    Wissermotor in stand 1

    Wissermotor in stand 2

    Bij een ingeschakelde snelheid 2 wordt bij > 210 km/h teruggeschakeld in snelheid 1 om het loskomen van de ruitenwisserarm te voorkomen.

    Bij voertuigen met de speciale uitrusting Automatische Interval Control (AIC) (vanaf maart 1996) heeft er geen snelheidsafhankelijk regeling van de ruitenwisser plaats.

    Ruitenwisser-opklapstand voor type E38

    Daar het opklappen van de wisserarm (b.v. voor het vernieuwen van het ruitenwisserrubber in de ruststand niet mogelijk is, kan de wisserarm indien nodig automatisch in een opklapstand worden geplaatst.

    De volgende procedure moet hierbij worden gevolgd:

    •Ruitenwisserschakelaar in eerste schakelstand = intervalwissen

    •Als de ruitenwisser in de parkeerstand staat, draai dan het contactslot in stand 0.

    •De wisserarmen worden door de ruitenwissermotor in de opklapstand geplaatst

    Bij voertuigen van het type E39 of voertuigen met de speciale uitrusting Automatische Interval Control (AIC) (vanaf maart 1996) is deze opklapfunctie niet beschikbaar.

    Intensieve reiniging ruiten

    De intensiefreiniging van de ruiten wordt m.b.v. de ruitenwisserschakelaar ingeschakeld en eindigt automatisch.

    Eerst wordt de reinigingsvloeistof via een pomp op de voorruit gespoten. De ruitenwisser wordt met een zekere vertraging ingeschakeld. Vervolgens wordt de sproeierpomp ingeschakeld en de intensieve-ruitreinigingsvloeistof wordt weggespoeld. De wisser draait daarna even door zodat de ruit wordt drooggeveegd.

    De aansturing van de intensiefreinigingspomp wordt verzorgd door een extern dubbelrelaismoduul via welke ook de pomp voor de koplampreiniging wordt geschakeld.

    Koplampreinigingsinstallatie

    De koplampreiniging wordt bij elke vijfde inschakeling van de ruitensproeiers of intensiefreiniging ingeschakeld als de rijverlichting of het parkeerlicht is ingeschakeld. De koplampen worden daarbij tweemaal natgespoten.

    Na beëindiging van het schoonmaken is de koplampreiniging gedurende 3 minuten geblokkeerd.

    Het uitschakelen van klem R zet de herhalingsblokkering en de teller voor het aantal malen wissen terug. Na het weer inschakelen van klem R kan bij een ingeschakelde verlichting de koplampreiniging direct worden geactiveerd.

    De aansturing van de koplampsproeierpomp wordt verzorgd door een extern dubbelrelaismoduul via welke ook de pomp voor de intensiefreiniging is geschakeld.

    Aanlegdrukverstelling (ADV) voor type E38-serie tot 3/98

    De aanlegdrukverstelling is alleen in de E38-serie tot 3/98 gemonteerd.

    Afhankelijk van de rijsnelheid en de ingeschakelde wisserfunctie wordt de aanlegdruk van de wisserarm aan de linker voorzijde in vijf stappen versteld. Hier geldt:

    Snelheid

    Ruitenwisser uitgeschakeld

    Ruitenwisser ingeschakeld

    < 6 km/h

    Stand 0, als voorheen geen hogere stand actief was, anders stand 1.

    Stand 0, als voorheen geen hogere stand actief was, anders stand 1

    6 - 100 km/h

    Stand 1

    Stand 1

    100 - 140 km/h

    Stand 1

    Stand 2

    140 - 180 km/h

    Stand 2

    Stand 3

    > 180 km/h

    Stand 3

    Stand 4

    Bij het inschakelen van de sproeierpomp wordt de aanlegdruk steeds met één stand verhoogd.

    De positionering van het verstelmechanisme van de aanlegdrukverstelling wordt verzorgd via een nokkenschakelaar in de aandrijving. Deze schakelaar schakelt massa naar de basismoduul als een positie (= stand) bereikt is.

    Ter bescherming van de blokkering wordt de ADV-motor door de basismoduul door een tijdschakeling beveiligd. Als het signaal van de nokkenschakelaar door een storing uitblijft, wordt de ADV-motor na een bepaalde tijd uitgeschakeld.

    Het opheffen van deze uitschakeling wordt verzorgd door het uitschakelen van klem R.

    Succes.

    Ruud

  • Ben zevenhuizen

    Je hoeft je niet te schamen hoor.

    Ik bedoelde het kapotte relais alleen als suggestie.

    We zitten met z'n allen op dit forum om problemen op te kunnen lossen.

    Als ik een probleem heb,dan is iedere suggestie of kreet welkom,ook al slaan ze soms als een tang op een varken.

    Bij mij vielen de ruitenwissers soms ook uit,na even het contact uit te hebben gehad deden ze het dan weer.

    Ik heb het kapje van het dubbele relais er even afgehaald,1 van de contacten was behoorlijk ingebrand.

    Nieuw relais (16 euro) gemonteerd en ik was klaar. vandaar mijn suggestie.

    Ik heb veel aan dit forum,en zeker aan de reacties van Ruud.

    Dus doorgaan en blijven spuien.

    Groet van Ben.

  • fsmit79

    Ik heb hetzelfde probleem gehad en heb de volgende volgorde gehanteerd om uiteindelijk het probleem te achterhalen.

    Check de zekering

    check het relais (lichtbruin in de computerbak rechterkant van de auto, onder het microfilter bij de voorruit onder de kap.

    Nu, met zoveel regen achter elkaar, dikke kans dat de motor onder water staat. De afvoerslangen raken snel verstopt. Verwijder het microfilter aan de linkerkant, en de bak waar die in zit. De afwatering van die bak moet goed schoon zijn.

    Controleer de stekker en motor op vocht en water, en controleer direct of alle bouten nog goed vast zitten.

    Zoek eens op ruitenwissers, in dit forum, er is een hoop over geschreven.

  • fsmit79

    En, Ed, heb je al wat kunnen vindne?

  • fsmit79

    Wel toevallig dat ook mijn linker ruitenwisser er vanmorgen in de stromende regen mee ophield. Bij de shell (onder het afdakje ;) ) het microfilter eraf gehaald. Bleek dat de elleboogverbinding van de bestuurderskant los was geschoten. Met tape en tie rips de boel vast gezet, maar natuurlijk moet het even goed gebeuren.

    Dus nu de vraag, zie plaatje;

    linkje

    de elleboogverbinding op het console, dus op het plaatje precies boven nr 5 en 6 is losgeschoten. Het is blijkbaar een geperste kogelverbinding zonder plastic pakking. Hoe kan ik dit repareren zonder de hele console te moeten verwijderen?

    Even een update,

    ik heb nummer 15 nieuw bij de dealer gekoch, 10 euro ongeveer, en de stang vervangen. Probleem opgelost in 15 minuten.

  • ed

    Hallo Fssmit79

    geen idee. Vandaag wederom last gehad van het “niet” doen van de ruitenwisser. Lekker op de snelweg. Dus vluchtstrook gepakt. Motor uitgezet en hierna doen ze het weer. Erg vervelend.

    ga morgen naar de garage om het eea uit te lezen. Ben bang dat het misschien mijn ruitenwissermotor is. Althans dat was de eerste indruk van de garage toen ik het hem vertelde.

    Morgen meer.

    Gr. Eddy