oliepeil

• Orientblau

Hallo,

Even een vraagje, waar de (voorzichtig) beginnende sleutelaar ook iets aan heeft.

Het gaat om een E39 530d GX39121.

Als je de (synthetische ) motorolie ververst en je vult bij tot aan het max streepje van de olie peil stok, zit er eigenlijk te veel in (of niet? dat is de vraag eigenlijk).

Indien je dan de motor goed op temperatuur brengt, laat hem een kwartier rusten en peilt nogmaals, dan zie je dat het niveau boven het max peilstokniveau is gestegen.

Het lijkt dan of dat er een halve liter teveel in zit. Dit schijnt te komen doordat de olie bij warme motor uitzet en in vollume toeneemt.

Het bovenstaande is bij mijn auto het geval, verder merk ik eigenlijk niets.

Kan dit (bij hoge snelheid)kwaad? zal de motor/ keerringen meer slijten, verbrand de olie en lost het probleem zichzelf op? Is de overschrijding ten opzichte van de totale hoeveelheid olie (6,5 liter) te gering en verwaarloosbaar?

Graag jullie mening, ik denk dat veel sleutelaars olie afvullen tot aan het max streepje van de peilstok (wat wel/niet juist is).

Groeten Martin.

• Rob530DH2002

Als ik in mijn 530D 7 liter olie gooi staat ie nog niet op max., maar dat laat ik het bij. Je moet het niet beter willen weten dan de fabrikant.

• Orientblau

Eh Rob er moet toch volgens -het boekje- 6.5 liter olie in?

In mijn 530d E39 (184 pk) uit 2000 is dit zo als ik het goed heb.

En het controleren van het olie peil volgens de voorgeschreven methode gaf een overschrijding van de max-peilstok- aan.

Groet,

Martin.

• sander

tja daar is al veel over gediscussieerd

ik doe meestal bij een koude motor voordat deze die dag gelopen heeft een peiling en zorg altijd dat het peil op max staat.

als ik de motor dan wel warm heb en ik peil na een half uurtje rust dan zie ik eigenlijk nauwelijks verschil tussen de peilingen ,misschien dat er nog wat olie in de motor rondzwerft en daardoor meet ik ietsje minder maar haast niet te zien.

wat je wel moet doen is een 2e keer de peilstok er in en uit ,soms trek je wat olie mee in de peilstokbuis waardoor je een scheef beeld krijgt

• Rob530DH2002

Vreemd, bij mij is 7 liter olie ruim onder het maximumstreepje, een deel van de olie gaat in het filter zitten. Maar bij jou is 6,5 liter al over het maximumstreepje, zit er geen water/koelvloeistof in het carter? In dat geval krijg je een hoger olieniveau maar dan moet je olie wel zeer afwijkende kleuren hebben (beige).

• Orientblau

Hallo Rob,

Om het verhaal compleet te maken,

In het verleden liet ik onderhoud uitvoeren bij de BMW dealer.

Na een onderhoudsbeurt peilde ik op een ochtend het olie niveau. Het peil was dusdanig dat deze een stukje onder de max- peilstok lag. Omdat ik dit vreemd vond heb ik bij de BMW dealer gevraagd of dat dit wel goed was. Bij BMW vertelde men mij dat zo hoorde en dat de olie in warme toestand uit-zet.

Thans heb ik elders de olie laten vervangen (bij iemand in Gelderland die echt wel verstand van BMW's heeft). Na een lange rit heb ik het olie peil gecontroleerd en zag dat (nadat de olie was teruggevloeid in het carter) dat het niveau een stukje (ongeveer halve centimeter) boven het max lag. Ik ga ervan uit dat er nu tot aan max peilstok is afgevuld, en dat deze na uitzetting door warmte boven het max peilstok uitkomt.

Op zich allemaal niet zo boeiend, maar ik wil wel zeker weten dat b.v. 0,3 liter olie (als dat zo is) teveel in het carter geen kwaad kan.

Op zich merk ik niets, geen rook of lekkage, en ik peil regelmatig en olie verbruik is nihil.

Ik had wel eens gehoord dat een teveel aan olie je de olie keerringen kan kosten, of dat de olie gewoon verbrand wordt.

Maar hier geld voor mij het klok en klepel verhaal.

Groet,

Martin.

• Orientblau

Hallo Sander,

Allereerst: Ik ben geen deskundige.

Maar is het niet zo dat 5W30 synthetishe olie altijd uit-zet.

Wat mij is wijsgemaakt is dat deze olie in koude toestand relatief dun (5) is en in hete toestand uitzet en dik (30) is.

Dus als je tot het max streepje afvuld, deze in warme/hete toestand in een stukje boven het max moet uitkomen.

Vul jij 6,5 of 7 liter olie?

Ik weet niet of je een 530D hebt.

Jou tip over het olie peilen ga ik vandaag uitproberen :)

Groet,

Martin.

• Vakman Ruud

De enige juiste manier is nadat de motor minstens 10 minuten uit is dan het oliepeil controleren.

Bij de opgave van BMW in ETK is de vulhoeveelheid altijd zonder filter, daar gaat nog ca 0.5 liter in.

De juiste manier van verversen is dan ook:

-filter vervangen

-olie vervangen

-starten, zonder gas, totdat het oliedruk lampje uitgaat

10 minuten wachten en bijvullen tot max. streepje.

Groeten.

Ruud

• sander

ik heb geen 530 maar een z4 3.0i daar gaat geloof ik 6 of 6,5 ltr olie in

en ja olie zet wel wat uit natuurlijk net als alle andere stoffen.

maar of dat 0,3 of 0,5 liter verschilk geeft in je carter betwijfel ik

ik denk dat je nieuwe garage gewoon net iets te veel in het carter gemikt heeft

maar zolang dat niet heel veel teveel is kan het geen kwaad.

ik vul jaarlijks misschien wel 100 motoren af met olie en daar zit er best wel eens een bij waarbij het peil net even boven max uitvalt.

daarintegen als het (naar mijn smaak)echt teveel is dan word het teveel er wel uit gehaald.

ik gooi meestal de 6 hele liters er in en daarna onder af en toe peilen de rest zodat ik in de gaten kan houden of ik niet over de schreef ga.