electrische storing

• Jos

Beste forumleden,

Wellicht is dit probleem vaker genoemd, maar ik kan het niet zo gauw vinden. Als ik mijn auto start duurt het wel een paar minuten voordat ik mijn ramen, navigatiecomputer, ruitewissers, claxon en radio kan bedienen. Ik heb een E39 model uit 1998. Pas als het lampje van de airbag even oplicht doet alles het weer normaal. De verlichting doet het wel normaal. Weten jullie misschien een antwoord hierop ? Is het de bekende“egel” , contactslot, of is het een teken dat de accu aan vervanging toe is ?

Graag jullie mening hierover.

Groet,

Jos

• Vakman Ruud

Laat de accu en de dynamo testen.

Succes.

Ruud

• Jos

Bedankt Ruud, ik heb al een afspraak gemaakt met mijn garage om dit te laten doen.

Groet,

Jos

• fsmit79

Hoi Jos,

als je een multimeter in huis hebt, ben je ook snel klaar. De accuspanning moet bij draaiende motor +/- 14 V zijn, en op contact in ieder geval 12V of meer. Laat tot slot iemand bij starten nog de accu doormeten. Als het voltage enorm terugvalt, is de accu op. Als de spanning bij draaiende motor te laag is, is de dynamo vermoedelijk kapot.

Als richtlijn kun je aanhouden dat als de dynamo kapot is, het acculampje gaat branden, als de accu zelf kapot is krijg je dit soort storingen.

• Jos

Dank voor jouw reactie,

Ik heb helaas geen multimeter in huis, toch maar eens aanschaffen voor dit soort zaken. In ieder geval is het wel zo dat het acculampje nooit aangaat, behalve dan bij het contact aanzetten natuurlijk.

Ik houd jullie op de hoogte hierover

• Jos

Accu en dynamo zijn doorgemeten. Daar zat het probleem niet. De storing zat uiteindelijk toch in het electrische gedeelte van het contactslot. Na vervanging van dat gedeelte is het probleem geheel opgelost.

Nogmaals dank voor alle adviezen.

Jos