Semi elektrische kap E-36 cabriolet gaat soms niet open

  • theone

    Hallo,

    Sinds kort heeft mijn half elektrische kap van mijn E-36 cabrio kuren.

    Als ik de kap wil openen gaat eerst de kap een stukje naar boven(achterste gedeelte), maar de klep(waar de kap achter komt te zitten) weigert open te gaan.

    Na wat heen en weer te bewegen van de kap met de hand gaat opeens de klep wel open.

    Hij weigert dus soms.

    Heb al de initialisatie procedure eens gedaan, maar dat hielp niets.

    Is het een mechanische fout of een elektrische, want daar twijfel ik over?

    Heeft iemand de oplossing voor dit probleem?

    Alvast bedankt.

  • theone

    Nog vergeten te vermelden: de kap sluiten gaat prima, die weigert nooit.

    Het is dus alleen bij openen kap.

  • Vakman Ruud

    Het probleem kan de afstelling van de motor van de paravent zijn.

    De motor is mbv de bevestiging iets te verstellen.

    Maak de moeren los en beweeg de motor naar links.

    Succes.

    Ruud

  • theone

    Hallo,

    van het weekend is mijn elektrische geheel vastgelopen.

    Heb hem met de noodvergrendeling moeten dichtdoen(hendel onder achterbank).

    Heb nu net de initialisatieprocedure gedaan, maar dat helpt nix.(zekering 7 eruit, kap geheel open, motor terugplaatsen,etc).

    Als ik dan op de knop dak naar beneden druk gebeurt er totaal niets.

    Als ik de kap geheel sluit en dan de motor terugplaats en ik druk dan op de knop voor dak naar beneden dan zie ik wel het dak even bewegen.

    Volgens mij dan in de verkeerde volgorde(klep gaat dan te laat open of omgekeerd).

    Dus de motor is niet defect en krijgt spanning.

    Wie kan mij helpen???

    Ik neem aan dat er maar 1 motor is bij semi-elektrische kap(want in de initialisatieprocedure wordt gesproken over motors).want ik zie er maar 1 zitten(linksachter in de kofferbak).

  • Vakman Ruud

    Als je de noodvoorziening hebt gebruikt zijn de beide motoren uit de aandrijving en moeten die weer terug geplaatst worden.

    Kap dicht.

    Bekleding in de kofferbak links verwijderen.

    De motor van de paravent zit links en die van de kap in de hoek voor/links.

    De paravent motor via de achterkant terug drukken en die van de kap omhoog, waarbij de vergrendel haak opengetrokken moet worden.

    Succes.

    Ruud

  • theone

    Hallo Ruud,

    super bedankt voor je reply.

    Ga er donderdag ff naar kijken.

    Even ter verificatie: de motor van de paravent zit toch ook in de kofferbak?

    Zit hij bijna tegen kap van linkse achterlicht?

    Alvast bedankt.

  • Vakman Ruud

    Ja dat klopt en de motor van de kap zit verder naar voren in de hoek.

    Succes.

    Ruud

  • theone

    Hallo,

    heb nu beide motoren teruggeplaatst, maar helaas geen soelaas.

    Er gebeurt helemaal niets.

    Wat ik wel constateer is ik de klep niet omhoog kan zettten voor de intialisatie procedure.

    Dit nadat ik beid motoren heb teruggeplaatst.

    De klep zit als het war gelockt.

    Als ik aan de klep trek voel je enorm veel weerstand.

    Hoe kan dit?

    Is dit omdat het mechanisme van de klep volledig verkeerd staat?

    Durf er niet te hard aan te trekken.

    Of maakt het voor de initialisatie procedure niet zoveel uit of de klep open of dicht staat?

  • theone

    Nog even wat extra info:

    -alle zekering zijn ok.

    Alleen zekering 6(hintenscheibe geblaze) 10 A was defect.

    Deze zekering was voorheen niet defect.

    Snap niet wat deze met de elektrische kap te maken heeft.

    Wie wel?

  • theone

    Nog wat aanvulling:

    Waarom is de zekering 7 maar 5 Ampere gezekerd?

    Dat is toch wel weinig om de motoren van de kap aan te sturen?

    Wat gaat er het meeste defect?

    De motor zelf of de module die de elektrische kap aanstuurt?