Na lang zoeken is het probleem eindelijk gevonden. (maar nog niet opgelost)
Ik wil jullie toch even op de hoogte brengen wat het probleem is.
Misschien dat julie er in de toekomst wat aan hebben.
De rechter luchtbalg liep in ongeveer 12 uren tijd leeg.
BMW is 8 jaar oud en 3 ton de teller, eerste ingeving zou een lekke luchtbalg zijn.
Deze is vervangen maar het probleem bleef.
Alles met zeepsop nagekeken, alle leidingen en aansluitingen waren dicht.
Eerst dacht ik dat het het luchtreservoir onder de auto zou zijn.(er is een linker en een rechter)
Maar voor ik deze wilde vervangen wou ik er zeker van zijn dat dit het probleem was.
Ik heb de compressor onder het reserverwiel losgehaald en de luchtleiding en stekkers op de solenoid(kleppen) gewisseld. (links en rechts)
Nu blijkt dat de linkerkant na een halve dag is ingezakt en de rechter kant omhoog staat.
Het ligt dus niet aan de balg of lucht reservoir.
Conclusie: 1 van solenoids (klep die magnetisch wordt aangestuurd) is dus defect.
Deze zit tegen de compressor aangeschroeft.
Nu komt het:
Dit onderdeel wordt niet los verkocht.
Het onderdeel zal ongeveer 30 euro kosten maar is niet verkrijgbaar.
Er moet dus een hele nieuwe compressor in van 600 euro.:X
Ook op de sloperij verkopen ze allen maar een volledige voor 200 euro.
Ik heb een email gestuurd naar WABCO (maker van het gehele apparaat) om te vragen of ze het ook los kunnen leveren.
Helaas nog geen reactie gehad.
Als je luchtbalg dus langzaam leegloopt probeer dan eerst bovenstaande om dit te testen.
Een nieuwe balg kost ook 200 euro, dus even testen kan geen kwaad.
En voor de katse k*t vervangen zou ook zonde zijn.
Mocht er iemand zijn die nog solenoid of compressor overheeft dan hou ik me graag aanbevolen.
TIPS ZIJN ALTIJD WELKOM.
Zonde om een honderden euros uit te geven voor een reparatie als het maar een paar tientjes hoeft te kosten.