druppellader tijdens diagnose?

• pieter_bmw

Hallo,

Diagnoseprogramma's vragen tijdens werking om minimaal 12V accuspanning.

DIS zegt zelfs om een acculader aan te sluiten.

Ik heb hierover wat vragen:

- Is een druppellader voldoende voor dit doeleinde?

- Als de lader is aangesloten, mag je dan de auto starten?

- Sluit je de lader aan de accu of in de motorruimte aan de klem aan?

Het betreft een e46 320d uit 2002.

• Peter

Druppellader zal te weinig vermogen hebben, zeker met coderen heb je flink vermogen nodig. Met een druppellader duurt het erg lang voordat de spanning omhoog gaat, en dit ben je direct weer kwijt bij het opstarten van de diagnosesessie. Bij de dealer hebben ze apparatuur die de boordspanning stabiel houdt op (ik dacht) 13.75V, maar zoiets kost duizenden euro's. Zeker bij de nieuwere modellen als de E65 ed. is dit erg belangrijk, te lage boordspanning tijdens coderen kan modules onbruikbaar maken.

Waarom zou je de auto willen starten als je een lader hebt? Aansluiten in de motorruimte is geen probleem. Alleen bij 7-series met een dubbele accu moet je goed kijken waar je hem aansluit, ivm de startaccu en accessoireaccu, maar dat is voor jou niet van toepassing.

• nummer22

Een druppellader van enkele tientjes is niet voldoende.

Wij gebruiken een speciale accu lader die inderdaad een behoorlijk bedrag kost, dit omdat tijdens het programmeren er op geen enkel moment te weining stroom aanwezig mag zijn. Als dit zo is kan b.v. het programmeren van je gehele geluids- en navigatiesysteem fout gaan. Kosten minimaal 1000 euro.

Voor het uitlezen van fouten dmv DIS is het volt gehalte niet zo belangrijk, voor het programmeren dus wel.

• sander

sluit er op zeker een acculader op aan als het contact aanstaat dan word er soms zomaar een ampere of 5 tot 10 getrokken door de diverse componenten.

meestal zet ik mn lader op flink laden en als de boel draait geeft de meter al gauw een ah of 7 a 8 aan.

sluit er anders even een voltmeter bij aan en stel je lader zo af dat het voltage zo rond de 13.5 a 13.9 blijft.

• pieter_bmw

Bedankt allemaal;

Wat ik hier uit opmaak is dat ik een instelbare lader nodig heb, zodat ik de spanning rond de 14V in kan stellen.

Ik ga niet met progman aan de gang, maar wil wel met dis adaptiewaarden etc. kunnen aanpassen.

• sander

ffe naar de hornbach die hebben een lader die verschillende standen heeft en niet al te duur is

sluit er ook even een voltmetertje bij aan en je bent koopman

als je even kort met de computer aan de gang bent gaat t wel hoor,maar heel vaak zit je zomaar een half tot een heel uur te klooien en dat kan wel eens te zwaar zijn voor de accu

• pieter_bmw

Ik heb al gevanden dat BMW zelf Deutronic laders gebruikt, maar die zijn duur.

Ik heb hetvolgende gevonden:

http://www.proostenelectronics.nl/Producten/Producten/Producten/product/1

Wat is de max. stroom die kan lopen bij programmeren?

• sander

zoals al gezegd al gauw een amp of wat

mooi die proosten maar ook duur

hornbach €50 voor een prima lader .

• Vakman Ruud

Dis geeft altijd aan dat de boordspanning te laag is, ook bij een goede accu.

Sluit een goede lader aan ivm het feit dat er nogal wat vermogen gevraagd wordt tijdens het uitlezen.

Sluit de acculader ALTIJD aan op de aansluiting onder de motorkap en NIET op de accu.

Succes.

Ruud

• sander

eeeuh ruud,waarom is dat ,dat aansluiten op de starthulpaansluitingen??

wat heeft dat als voordeel?