Waterpomp stuk ?

  • Alex

    Hallo,

    Hoe kan ik controleren of mijn waterpomp stuk is ?

    Ik liet mjn zoontje even zien wat “pappa zijn auto kon ” op een rustig stukje asfalt. Ik heb tot 3x de motor flink doorgetrokken. Ik ben normaal geen scheurder maar hij vond het zo leuk dus ik denk vooruit. Daarna heel rustig naar huis gereden (was vlakbij) en toen ik mijn auto parkeerde zag ik dat de temperatuurmeter ineens vanuit het midden heel snel richtng het rood ging. Ik heb direct de motor uitgezet en gekeken wat er aan de hand was. Ik ben geen koelvloeistof verloren en de vin draaide prima. Thermostaat is vorig jaar vervangen dus deze verdenk ik ook niet. Ik had wel het idee wat geratel te horen vanaf de waterpomp. Ik ben naar binnen gegaan en de volgende dag verder wezen kjken, echter leek het geratel nu weg te zijn.

    Als de pomp goed is zou je een straaltje koelvloeiistof bij retour expansietankje moeten zien, maar ik kan mij voorstellen dat als de motor koud is de thermostaat dicht staat en geen of weinig vloeistof stroomt, wat dus bij mij het geval is. Klopt deze theorie en is er misschien een ander foefje om de pomp te controleren zonder deze te monteren ? Durf eigenlijk niet de auto uit te proberen, want de motor wordt wel warm maar als er geen vloeistof wordt rondgepompt geeft de meter ook een vertekend beeld ( deze blijft waarschijnlijk koud ). Ik hoor het graag van julie.

    Groeten Alex

  • Peter

    Je kunt gerust proberen, zolang de meter maar niet te ver oploopt. De sensor meet de koelvloeistof temperatuur, als deze niet rondgepompt wordt (en dus gekoeld, als de thermostaat het doorlaat), dan wordt dit zeker te warm.

    Probleem bij de oudere (originele) waterpompen is dat de schoepen van kunststof zijn. Deze kunnen afbreken doordat het kunststof na verloop van tijd veroudert, later werden ze van metaal gemaakt, nu van een vezel-composiet-materiaal.

    Als hij op temperatuur komt, voel dan ook aan de koelslang na de thermostaat, als deze warm wordt is de thermostaat in elk geval het probleem niet.

    Mocht je de waterpomp gaan vervangen, neem dan wel gelijk de thermostaat mee. Kost nauwelijks iets maar kan genoeg problemen en kosten geven als je het níet meeneemt.

  • Vakman Ruud

    Om de waterpomp te controleren moet de V-snaar of multiriem los.

    Het oplopen van de temperatuur kan verschillende oorzaken hebben en is zo even niet te zeggen.

    De straal water zie je pas in het expansievat als de thermostaat open is.

    Succes.

    Ruud

  • Alex

    Stom van mij, ik ben vergeten te vermelden om welke auto het ging, het gaat om een 523i uit 1996 handgeschakeld. Ik laat hem morgen wel even iets op temperatuur komen om te kijken of de slang na de thermostaat warm wordt. Zoja, morgen thermostaat halen en vervangen. Ik heb in het verleden TIS en ETK (van Ruud) op mijn oude PC in bezit gehad, maar nu ik een labtop heb weer kwijt. Mijn vraag is waar kan ik de multiriem ontspannen ? Ik heb even vluchtig gekeken en het lijkt erop dat de radiateur er ook uit moet i.v.m. ruimte. Vooralsnog bedankt voor de informatie.

    Groeten Alex

  • Alex

    Sorry, bedoelde natuurlijk de waterpomp vervangen.

  • Peter

    Radiateur kan blijven zitten, om de riemen los te krijgen moet je van de spanrol even het kapje eraf wippen, en met een dopsleutel de rol verdraaien zodat de riem eraf kan.

    Om de pomp er netjes uit te halen, zitten er extra schroefgaten in de flens van de pomp. Als alle moertjes los zijn, kun je daar schroeven in zetten om de pomp zo uit het blok te duwen.

  • Sven

    Ik heb de TIS wel voor je. Als je wilt kan ik hem wel online gooien. Gooi dan even een privé bericht naar me toe, dan regel ik het voor je.

  • Vakman Ruud

    Ik kan je ook een nieuwe ETK en Tis sturen, mail me dan even

    Groeten.

    Ruud

  • Alex88

    Net motor warm laten draaien en gekeken. Temperatuur bleeft enige tijd stabiel in het midden maar gaat uiteindelijk omhoog. De rechterslang die vanaf thermostaat naar rechterbovenkant radiateur gaat wordt warm, slang die vanaf linkerzijde thermostaat naar linkeronderkant radiateur gaat bleef koud ondanks dat temp omhoog ging. Is het nu wel mijn thermostaat die problemen geeft ? Het vreemde is dat de motor al op bedrijfstemp. was toen het gebeurde, dus kan toch niet zomaar in een keer dicht blijven staan ? Ik hoor het graag van julie.

    Groeten Alex

  • Peter

    Je radiateur zou ook wel eens verstopt kunnen zitten!

    Die zou je kunnen demonteren en (omgekeerd) doorspoelen.