ruitenwisser achter onvolledige uitslag

• nils

Hallo,

Mijn 523 touring '99 heeft een tijdje terug problemen gehad met de achterrruit die steeds opensprong vanzelf.

Dit is nu gemaakt door een schakelaar te vervangen, maar sindsdien maakt de achterruitenwisser niet meer de volledige wisuitslag, maar blijft iets schuin omhoog staan bij 1e slag. in rust is wel horizontaal.

Is dit instelbaar of te verhelpen??

• Vakman Ruud

De wisser wordt bedient door een ronsel, waar een ovaal gat in zit.

Hierin valt een veerbelaste pin die aan de ruitenwisser arm zit.

Bij het afstellen van de ruitenwisser moet het achterraam open staan.

De slotgreep ingedrukt worden met een schroevendraaier kontakt aan en de interval stand van de wisser inschakelen.

Dan gaat het rondsel draaien en is te zien of die een volledige slag maakt.

Het ovale gat moet links en rechts op dezelfde hoogte staan.

Zo, ja dan de wisser afstellen.

Waarschijnlijk is bij het vervangen van de schakelaar de wisser niet afgesteld, wat betekent dat de boel weer uit elkaar moet omdat de ruitenwisser uit zijn borging gehaald moet worden om te kunnen worden afgesteld.

Het waterafvoergat, wat in het kunststof wat om de as zit, moet precies midden onder zitten.Of naar boven wijzen als de wisser rechts staat.

Dus?

Succes.

Ruud

• Nils

Bedankt Ruud,

Volgens de monteur is er niets verandert aan de ruitenwissermotor met het vervangen van de schakelaar. Ik weet ook niet welke/waar schakelaar dat geweest is.

Begrijp ik het nu goed dat er wel zaken zijn waar je op moet letten bij het vervangen daarvan?

Ik heb de ronsel uitslag gecontroleerd en deze blijkt niet horizontaal naar rechts uit te slaan. In rustpositie is ie wel horizontaal, naar rechts staat ie iets hoger en mist dus een paar graden. Dit was zeker weten voor de vervanging van schakelaars in orde.

Is dit instelbaar?

Groeten Nils

• nils

Voor de zekerheid nogmaals de ronsel-uitslag gecontroleerd en deze maakt de volledige uitslag echt niet!

Is er iemand die weet hoe dit kan en wat je moet doen zodat de wisser weer beide zijden gewoon horizontaal komt.

Alvast bedankt Nils

• Vakman Ruud

Als alles echt goed zit, opnieuw programmeren/inlezen.

Bij de dealer of met BMW software Progman.(DIS kast)

Succes.

Ruud