Schakelen automaat

• PetersBMW

Het schakelen van de automaat gaat in de overgang van 60 naar 80 km niet altijd soepeltjes. Je voelt dan een overgang die lijkt op inhouden. Hij doet dit niet consequent: de ene keer wel de andere keer niet, soms meer en soms minder, en er zijn dagen dat die probleemloos schakelt. Er staat slechts een ton op de teller van mijn 320D E90 (VIN KZ08689). Ik heb de dop van de het ATF oliereservoir gehaald om het oliepeil van de automaat te bekijken. Het oliepeil staat tot de onderste ribbel in de dop (minimum niveau?). Met welk merk type olie kan ik bijvullen? Hoeveel olie zit er tussen het minimum en maximum niveau?

Kan het schakelprobleem behalve door het olieniveau ook nog ergens anders door worden veroorzaakt. Gezien de kilometerstand lijkt het me voor een olieverversing wat vroeg. Niet?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Peter

• Rob530DH2002

Je bedoeld de dop van de stuurbekrachtiging…De automaat heeft geen niveau-aanduiding.

Als je de auto nog jaren gaat rijden is een olie- en filtervervanging van je automaatbak wel aan te raden.