airco

• bas

Beste collega BMW rijders.

Vandaag bezig geweest met mijn airco. Geen overdaad met een leer interieur. Nou viel mij op dat de fan van de condesator niet begon te draaien en de leidingen toch wel erg warm werden. Ik heb hem uit voorzorg maar uitgezet.

De temperatuurssensor heb ik nagekeken en daar zat een draad los. Effe solderen en ook toen ging de fan niet lopen.

Ben ik te voorzichtig en moet hij een hele hoge temperatuur bereiken alvorens hij aan gaat?

Met vriendelijke groet Bas.

P.S

Het gaat om een E36 325TDS uit 1997 met climatronic.

• Bob

De fan gaat draaien bij te hoge druk in het systeem.

Of deze bij de e36 direct mee gaat draaien weet ik niet.

Zelf heb ik een e34 gehad en hier ging de fan pas draaien zodra de druk hoog op liep, gaat dus niet op temperatuur.

Bij de e39 gaat deze standaard draaien zodra de airco word ingeschakeld.

Je kan in principe de airco rustig aan zetten want zodra in het systeem de druk veel te hoog word schakeld deze automatisch uit.

Verder kan ik je niet echt een passend antwoord geven maar misschien heb je er wat aan.

Gr., Bob

• bas

Hey Bob,

bedankt voor de reactie!!

Vandaag geprobeerd en inderdaad hij blijft goed koud. Ik denk dan toch dat hij het nu weer goed doet.

groeten Bas

• Bob

Bas,

Hou wel even in de gaten of de fan wel gaat draaien, kan ook zijn dat deze gewoon kapot is.

Controleren kan trouwens ook gemakkelijk, probeer deze met de hand te draaien, gaat dit zwaar dan is deze vast gelopen en dus stuk, soepeltjes zou die moeten werken.

Anders eventjes 2 draadjes pakken en rechtstreeks op de accu aansluiten, gaat die dan niet draaien dan weet je genoeg en moet je opzoek naar een nieuwe of goede 2de hands fan.

Nieuwe zijn vrij prijzig maar op www.winparts.nl staan ze vast wel!

Heb hier de mjne ook vandaan en dat is echt top service.

gr., Bob