welke olie e34

• Rob530DH2002

Sterker nog, als de auto langdurig op een bepaalde olie heeft gelopen en je gaat opeens over naar een heel ander type olie kan dat ongewenste effecten opleveren, bv. oplossen/loskomen van aanslag dat dan vervolgens schade veroorzaakt.

• sander

dat laatste is waar

alleen de nieuwere motoren lopen verplicht op volsynth dit heeft te maken met de steeds langer wordende onderhouds intervallen

• Winbonus

want de motor gebruikt nu olie, iets van 1 liter per 1.500 km.

Misschien dat het olie verbruikt afneemt met andere olie?

• sander

weinig kans!

1 liter op 1500km is wel al wat stevig hoor!

je zou eens een rondje forte spoeling kunnen proberen

soms maakt dat vuil los wat nu misschien een gunstig olieverbruik tegenwerkt

• Winbonus

ik moet er wel bij zeggen dat ik graag de auto af en toe op de sport stand (automaat) zet en dan het rode toeren gebied bereik. Dit doe ik meestal na een half uur rijden om de motor schoon te krijgen cq te houden.

Kan zijn door tempo rijden er dan ook meer olie door heen gaat?

• Rob530DH2002

Hoog toeren rijden doet het olieverbruik fors toenemen. Overigens denk ik dat het voordeel van het schoon proberen te krijgen door de motor regelmatig tot aan het rode toerengebied te jagen geheel teniet wordt gedaan door de extra motorslijtage die je daarmee eveneens bereikt. Maar ik neem aan dat er nog een andere reden is dat je dat doet.

B)

• sander

ik weet niet waar jij je adviezen of en kennis vandaan haalt ,maar dit soort capriolen uithalen gaat je motortje zeker niet helpen.

je moet gewoon normaal rijden,ok shure af en toe een flink stuk snellle snelweg is juist goed maar een kort stuk trappen zeker niet!

en dan bedoel ik met een flink stuk een paar honderd km,s achterelkaar door rijden,dan komt alles eens lekker op temperatuur .

• Winbonus

je moet gewoon normaal rijden,ok shure af en toe een flink stuk snellle snelweg is juist goed maar een kort stuk trappen zeker niet!

Ik rijd bv op de A5 het hele stuk dan volluit, dus niet ff 100 meter maar 5 km en dan rij ik op de meter 230 km / per uur, maar op de GPS 210.

In frankrijk op de tolwegen rijd ik dan bv 30 minuten lang 180. (let wel op! vlak voor de tolpoorten staan ze meestal te laseren!!)

Dus als ik doorrij is het pas nadat de motor en olie goed warm is.

Maar de vraag is, kan ik nu semi syntetisch gebruiken? Of moet ik bij mineraal blijven. En welke mineraal is dan goed?

• Peter

Als je naar dunnere olie gaat terwijl je nu al een aardig verbruik hebt, zal dat alleen maar toenemen.

En alle kletspraat dat goedkope olie net zo ‘goed’ zou zijn… nee, dure olie heeft ook toevoegingen en is van een dusdanige kwaliteit dat de smeereigenschappen ook tot de volgende oliewissel op een goed niveau zijn. De specificaties zeggen alleen iets over de viscositeit, niet over de kwaliteit. Zeker niet onbelangrijk als je regelmatig ermee blaast!!

• Winbonus

dus als de bmw olie verbruikt, wat is dan aan te raden voor olie dikte?