Hallo,
Ik heb het volgende probleem met mijn BMW 320D uit 2002 (facelift, common rail):
Hardere dieselklop en trillen (stationair en bij optrekken)
Meer roetophoping (als je om de paar dagen volgas geeft komt er enorm veel rommel uit de uitlaat; ook EGR en inlaatspruitstuk vervuilen relatief snel)
Af en toe snerpend geluid rond 2500rpm (alle pakingen luchtslangen en inlaatspruitstuk nieuw, geen scheuren, geen olieverbruik, turboas speling OK)
(soortegelijk probleem heb ik al eens gehad rond 3000rpm, maar toen was het een defecte egr klep en was het geluid beter reproduceerbaar)
Cilinder 1 lijkt hogere brandstofretour te hebben ->
Stationair 1=7.0 2=5.0 3=5.5 4=6.0
2500rpm 1=8.7 2=6.5 3=7.2 4=7.4
Geen foutcodes!
Beurten krijgt hij op tijd. Tussendoor vervang ik nog een keer olie en filter.
Kunnen al deze klachten te wijten zijn aan een defecte verstuiver (cilinder 1 waarschijnlijk)?
Relevante onderhoudsdetails ->
Datum KM Stand Beschrijving
2008-Mar-14 182,500 Schoonmaken inlaatspruitstuk, egr klep
Vervangen gloeibougies, brandstof-, lucht-, filter
2008-Sep-11 197,700 Vervangen filter carterventilatie
2008-Oct-09 199,900 Vervangen alle verstuivers
2008-Dec-24 207,100 Schoonmaken inlaatspruitstuk, egr klep
Vervangen intereur-, oliefilter, motorolie, pakkingen inlaatspruitstuk en egr
2009-Mar-04 211,300 Vervangen alle vacuumslangen, luchtfilter, pakkingen intercoolerslang
2009-Mar-16 212,450 Vervangen vacuumschakelaar turbo
2009-Oct-26 234,800 Schoonmaken inlaatspruitstuk, egr klep
Vervangen gloeibougies, pakkingen inlaatspruitstuk, kabelboom verstuivers, motorsteunen
2009-Dec-22 239,100 Vervangen laaddruksensor, carterventilatie, luchtmassameter, pakkingen luchtinlaatslang
2010-Mar-07 245,500 Dichtmaken swirl flaps
Vervangen luchtfilter, egr klep, vacuumschakelaar egr klep, vacuumsslang naar vacuumreservoir turbo
Schoonmaken inlaatspruitstuk
2010-May-14 251,800 Vervangen multiriemen, spanrollen, looprol, pakkingen inlaatspruitstuk en egr
Schoonmaken egr klep
Forte advanced diesel fuel conditioner (2 tanks)"