Hardere dieselklop en roetophoping 320D uit 2002

  • pieter_bmw

    Hallo,

    Ik heb het volgende probleem met mijn BMW 320D uit 2002 (facelift, common rail):

    Hardere dieselklop en trillen (stationair en bij optrekken)

    Meer roetophoping (als je om de paar dagen volgas geeft komt er enorm veel rommel uit de uitlaat; ook EGR en inlaatspruitstuk vervuilen relatief snel)

    Af en toe snerpend geluid rond 2500rpm (alle pakingen luchtslangen en inlaatspruitstuk nieuw, geen scheuren, geen olieverbruik, turboas speling OK)

    (soortegelijk probleem heb ik al eens gehad rond 3000rpm, maar toen was het een defecte egr klep en was het geluid beter reproduceerbaar)

    Cilinder 1 lijkt hogere brandstofretour te hebben ->

    Stationair 1=7.0 2=5.0 3=5.5 4=6.0

    2500rpm 1=8.7 2=6.5 3=7.2 4=7.4

    Geen foutcodes!

    Beurten krijgt hij op tijd. Tussendoor vervang ik nog een keer olie en filter.

    Kunnen al deze klachten te wijten zijn aan een defecte verstuiver (cilinder 1 waarschijnlijk)?

    Relevante onderhoudsdetails ->

    Datum KM Stand Beschrijving

    2008-Mar-14 182,500 Schoonmaken inlaatspruitstuk, egr klep

    Vervangen gloeibougies, brandstof-, lucht-, filter

    2008-Sep-11 197,700 Vervangen filter carterventilatie

    2008-Oct-09 199,900 Vervangen alle verstuivers

    2008-Dec-24 207,100 Schoonmaken inlaatspruitstuk, egr klep

    Vervangen intereur-, oliefilter, motorolie, pakkingen inlaatspruitstuk en egr

    2009-Mar-04 211,300 Vervangen alle vacuumslangen, luchtfilter, pakkingen intercoolerslang

    2009-Mar-16 212,450 Vervangen vacuumschakelaar turbo

    2009-Oct-26 234,800 Schoonmaken inlaatspruitstuk, egr klep

    Vervangen gloeibougies, pakkingen inlaatspruitstuk, kabelboom verstuivers, motorsteunen

    2009-Dec-22 239,100 Vervangen laaddruksensor, carterventilatie, luchtmassameter, pakkingen luchtinlaatslang

    2010-Mar-07 245,500 Dichtmaken swirl flaps

    Vervangen luchtfilter, egr klep, vacuumschakelaar egr klep, vacuumsslang naar vacuumreservoir turbo

    Schoonmaken inlaatspruitstuk

    2010-May-14 251,800 Vervangen multiriemen, spanrollen, looprol, pakkingen inlaatspruitstuk en egr

    Schoonmaken egr klep

    Forte advanced diesel fuel conditioner (2 tanks)"

  • pieter_bmw

    Even een aanvulling:

    - Geen merkbaar vermogensverlies

    - Als de rommel uit de uitlaat is, geen zwarte rook meer bij volgas

  • Vakman Ruud

    Doorrijden met een slechte verstuiver kan ernstige gevolgen hebben, kan zelfs leiden tot een gat in de zuiger.

    Vervangen is dus dringend aan te raden.

    Succes.

    Ruud

  • pieter_bmw

    Ik weet het Ruud. Op dit moment staat hij ook stil.

    Wat denk je van die meetwaarden? Verstuiver 1 stuk?

  • Vakman Ruud

    Pieter,

    Met direct ingespoten diesels weet je het niet.

    Je kunt ze laten testen.

    Kijk op: www.buchli.nl

    Ik kan alleen een retour test doen.

    Groeten.

    Ruud

  • pieter_bmw

    Hallo Ruud,

    Retour test had ik zelf al gedaan; dit zijn de waarden per cilinder (cilinder#=waarde) ->

    Stationair 1=7.0 2=5.0 3=5.5 4=6.0

    2500rpm 1=8.7 2=6.5 3=7.2 4=7.4

    Op basis hiervan zou ik nummer 1 verdenken, maar wat is jouw mening?