e61 530d automaat.... schokkerig?

• Ralph

Hallo allemaal,

Ik heb sinds een week deze auto. Hij is gekeurd door Rap (Otterloo) voordat ik m kocht en is altijd goed onderhouden (boekjes). 190 duizend km gereden en uit 2004.

Vraag: het valt mij op dat de automaat wat “schokkerig” schakelt als de auto nog koud is en dat bij een kick-down het ook nogal ‘ruw’ gaat in mijn beleving…. is dat normaal? Of moet ik er naar laten kijken? Ik weet van mijn oude 328i coupe uit 1995 dat de automaat een stuk soepeler schakelde volgens mij…….

Is dit model hierom bekend? Ik heb wel op een engelse forum iets gelezen over een software update…. maar is dat aannemelijk?

Alvast bedankt voor jullie advies,

Gr, Ralph

• Jos

Zoek eens op de site van Ruud, daar kun je alles vinden over de automaat in het automatenverhaal. www.rapservices.nl

Het is in ieder geval niet normaal dat jouw automaat schokkerig zijn werk doet, dat duidt volgens mij wel op een nodige onderhoudsbeurt. Zoek ook nog eens onder“automatenolie vervangen of verversen”, daar vind je ook de nodige verhalen. In ieder geval niet te lang wachten ermee.

Succes ermee.

Jos

• Vakman Ruud

Goed advies van Jos.

Buiten het verversen van de olie en filter lijkt dit ook een software probleem te zijn.

Synchronisatie van bak en motor moeten ook gebeuren.

Ik heb trouwens niets te maken met Rap in Otterlo. Ik heb die naam al jaren voor mijn ing. bureau.

De BMW service van ons heet nu Bimmer Cars.

Succes.

Ruud