gek geluid bij gasgeven e39 touring 1999

• Nils

Hallo,

Mijn 523 heeft een raar bijgeluid.

Steeds bij het gas geven, of het nou voor wegrijden of weer her-optrekken is, maakt hij even een soort koe-loei geluid dat linksvoor bij de motor weg lijkt te komen.

Het meest waarschijnlijk lijkt me ergens een vals lucht probleem, maar m.i. merk ik geen problemen met rijden. het loeit even bij initieel gas-geven en is dan weer weg

Iemand ervaring??

• Jos

Misschien wel de ventilator van de radiateur. Heb ik ook gehad, was een defecte viscokoppeling waardoor hij onder alle omstandigheden voluit meedraaide.

Zoek maar eens op onder “viscokoppeling”.

• Nils

Bedankt, niet aan gedacht maar dit zou best wel eens kunnen, het was me al opgevallen dat op warme dagen de ventilator vol gaat draaien bij optrekken, maar ik dacht dat ie bij wat snelheid weer rustig werd…

• Nils

Nils Schreef:

——————————————————-

> Bedankt, niet aan gedacht maar dit zou best wel

> eens kunnen, het was me al opgevallen dat op warme

> dagen de ventilator vol gaat draaien bij

> optrekken, maar ik dacht dat ie bij wat snelheid

> weer rustig werd…

Dit is het dus niet…bij het controleren van de ven hoorde ik zachtjes het geluid weer (als een soort vuzuvuelea-tje) toen draaide ik de vuldop van motor olie open terwijl motor liep en daaruit kwam het genoemde loeien me behoorlijk hard tegemoet. Als ik hem weer dicht draai ebt het weg om toch nog ergens zachtjes te klinken vooraan links van de motor lijkt het.

Lijkt dus wel of er teveel druk op verkeerde plaats is… anyone???

Olie peil lijkt ook wat vreemds te doen. eerst bijna goed, klein beetje bijgevuld, toen leek peil alsnog lager op de peilstok???

• Jos

Inderdaad wel erg vreemd, ik heb ook nog gedacht aan de pomp van de stuurbekrachtiging. Zit er genoeg vloeistof in het reservoir? Deze zit ook linksvoor in de motorruimte met gekartelde dop. Bij maximale stuuruitslag maakt hij soms ook wel dat geluid(de pomp dan). Het zou ook kunnen dat er iets in de motorruimte niet goed vast zit, bijv. luchtfilterhuis waardoor hij gaat resoneren of misschien iets anders. Ik hoop dat er nog anderen met suggesties komen want het is moeilijk zo op afstand te bepalen wat het is.

Heb je verder geen zichtbare lekkages en hoe ziet de olie er verder uit?

• ZiNo

Het is de carterventilatie

• ZiNo

En dat weet ik 100% zeker. heb het zelf ook gehad.

Het is de carterventilatie ventiel die tegen je blok aan zit.

Echt een rotklus om te vervangen. BESTEL OOK ALLE PLASTIC SLANGEN MEE want die snelkoppelingen breken bij het demonteren van de stukkende carterventilatie.

Rotklus, maar zeker wel te doen.

Bekend euvel bij de benzinemotoren uit die generatie. Soort koegeluid als je het gas indrukt, duurt een seconde of zo elke keer als je het gas indrukt.

Niet te lang mee blijven rondrijden zo, het wordt er niet beter op. En het was schadelijk voor de motor of de katalysator op de lange duur, weet niet meer precies wat voor kwaad het kon doen.

Niet twijffelen of nog 50x in de rondte gaan vragen, deze moet je vervangen en je bent ervan af.

Je moet het luchtfilterhuis verwijderen, de aanzuigbuis en de massameter, het gasklephuis, alles aan de bestuurderszijde van de motor, dan kan je hem net op afstand zien zitten en kan je met 1 hand naar binnen, en dan kan je lekker je handen naar de fillisteinen helpen met de capriolen die je moet uithalen om hem te vervangen. Of anders ook het inlaatspruitstuk demonteren, dan heb je wat meer ruimte.

• ZiNo

Hier nog even een plaatje ervan.

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=DM41&mospid=47539&btnr=11_2194&hg=11&fg=15

De carterventiel is van binnen stuk. daar zit een gaatje in het plastic flexibel gedeelte inwendig, dat veroorzaakt het geluid

• Jos

Dit lijkt me een heel duidelijk antwoord.

Groet,

Jos

• nils

Bedankt, moet nog kijken hoe te fixen maar in ieder geval bedankt voor jullie reacties, heeft best geholpen!

groeten Nils