Goed, dan toch vanavond maar het hele stuurhuis vervangen. Direct maar een DIY handleiding hoe je het aanpakt.
- verwijder de plastic kap onderop het stuur door de schroefjes los te draaien en bij de overgang naar het bovenstuk in te knijpen
- verwijder ook de bovenkant door de splitpennen uit het leren stofdoek te duwen
- zet het stuur in de rechtdoor positie en ontkoppel de accu
- draai met torx 25 de schroeven uit de achterkant van het stuur (de twee gaatjes aan beide kanten)
- trek de stekkers los van de airbag en stuurbediening en verwijder het middenstuk van het stuur
- draai met een dopsleutel 16 de bout van het stuur los en verwijder het stuur
- maak de twee stekkers die aan het stuur vastzitten los, en haal het stuur weg
- bewaar de lager op de stuurstang goed en verwijder daarna de borgring op de stuurstang (met een spreidtang, of lang pielen met twee kleine schroevendraaiers)
- verwijder ook de tweede lager van de stuurstang
- sla met een scherpe deuvel, schroevendraaier of botte beitel de bouten zonder koppen bovenop het stuurhuis los. Met een paar rake klappen krijg je ze los. Standaard M6 boutjes passen hier als vervanging in voor straks, maar controleer dat voor de zekerheid
- klik de ring rondom het slot los met een platte schroevendraaier
- klik alle bekabeling uit de klemmetjes en snij de kabelbinders door
- haal de stekkers uit de richtingaanwijzerstengel en ruitenwisserstengel en contactslot (witte doosje met grote stekker)
- draai met torx 25 de plastic kabelgeleider los die over het contactslotstekkerdeel zit
- prik met een kleine platte schroevenschroevendraaier de rode lakpuntjes kapot en draai de boutjes los
- verwijder het elektrissche contactslotdeel
- trek tot slot het stuurslot van de stuurstang. Als het stuurslot nog in de stuurstang vast zit, trek het dan eerst naar boven en dan naar voren los.
Je kunt nu alles omzetten wat je wilt behouden, of vervangen wat je wilt vervangen. Probeer het contactslot rechtop te houden zodat het stuurslotmechanisme niet los komt. Je kunt de cylinder eventueel apart vervangen door de sleutel tot de eerste stand te draaien en met een haarspeld of kleine paperclip in het gaatje te duwen en te draaien. Het duurt even voordat je de juiste draai te pakken hebt……neem er de tijd voor!
Om alles terug te zetten begin je met het terugzetten van het stuurslot over de stuurstang.
- Zet het dekseltje met de twee bouten weer terug (en vervang de bouten met nieuwe afbreekbouten of M6jes).
- Zet het geheel goed vast!
- hang de bekabeling weer terug en wacht nog even met inpluggen
- haal de bekleding bij de pedalen los
- blokkeer de stuurstang door iets te klemmen tussen de stuurstangkoppeling en de pedalen. Duw de stuurstang dusdanig omhoog dat de borgring weer zichtbaar is onder de tweede lager die je net verwijderd had
- zet de borgring weer terug, liefst met echt gereedschap maar bij gebrek daaraan lang frummelen met twee schroevendraaiers
- duw de richtingaanwijzer- en ruitenwisselhendel weer in het slot nadat je de stekkertjes hebt vastgezet
- zet het tweede lager weer terug, duw de stekkerjes van het stuur weer vast en plaats het stuur terug
- zet de stuurbout goed vast, duw de stekkers van het middendeel terug en zet de twee schroeven achterop het stuur weer vast.
- zet de ring rondom het slot weer terug en plaats de bovenste plastic beschermkap terug.
- zet alles losse bekleding weer vast, sluit de accu aan en controleer of alles nog werkt naar behoren
Als je een nieuwe sleutel gebruikt omdat je de cylinder hebt vervangen voor een gebruikt exemplaar, zorg er dan voor dat je de sensor in de sleutel omwisselt. Als je het hele binnenwerk van de sleutel inclusief inimini sensor omzet, kan je niet alleen weer starten maar ook de deuren blijven bedienen.
Het is een forse klus, maar zonder ervaring was ik er 2 uur mee bezig, zonder speciale gereedschappen (behalve een doppenset en setje bitjes).