stuurslot / contactslot vervangen

  • fsmit79

    Gisterochtend na het starten van de auto, kon ik de sleutel zo uit het contact trekken, terwijl de motor bleef draaien. Omdat ik vermoede dat het contactslot kapot zou zijn, heb ik direct een andere gehaald op de sloop. Thuis aangekomen de auto laten afslaan. Ik heb nu een tweede contactslot, compleet met huis,ring voor de onderbreker, en elektronisch gedeelte liggen.

    Inmiddels heb ik van het nieuwe slot kunnen verwijderen door met een haarspel in het gaatje naast de sleutel te prikken. Van het oude slot krijg ik het niet voor elkaar. De sleutel gaat er nog wel in en uit, maar er zit geen beweging meer in. Hij draait niet meer, en ook de haarspeld is er niet meer in te krijgen.

    Ik heb wel even geprobeerd om het hele huis dan maar te vervangen, maar kreeg de borgveer rondom de stuurstang niet verwijderd.

    Heeft iemand tips om het oude slot eruit te krijgen?

  • sander

    ik heb ruud wel eens over een special tooltje horen praten

    de dealer heeft dat

  • fsmit79

    Ik vermoed dat die speciale tool precies degene is, die je namaakt met een haarspeld. Daarmee haal je de cylinder uit het huis.

    Je moet daarvoor de sleutel in het slot doen, tot stand 1 draaien en met de speciale tool, of een haarspel, in het kleine gaatje een veertje induwen. Daarna kan de cylinder eruit. Dat is me bij de nieuwe dus gelukt, maar de oude draait niet meer. De vraag is dus nu, hoe zou ik de cylinder nog kunnen draaien, behalve met grof geweld (schroevendraaier en hamer) of moet ik nu het hele huis maar vervangen?

  • fsmit79

    Inmiddels ben ik langs Koppens in Scheveningen en de dealer in Den Haag gereden. Beiden zeiden dat als ik de oude cylinder niet uit het slot kon krijgen, ik beter het hele huis direct kan vervangen. Nou is dat natuurlijk ook geen probleem, maar liever vervang ik alleen de cylinder.

    Die geeft dus geen kik meer. Het lijkt alsof het stuur in het slot zit en de sleutel daardoor niet draait, maar dat is het niet. De cylinder is blijkbaar echt kapot, zodat ie nu helemaal niet meer draait. En dan nog, ik krijg de speciale bmw tool (de haarspeld ;) ) niet meer in het gaatje. Ook daar is iets kapot.

    Ik wil nog proberen of ik met wat grover geweld iets kan bereiken, maar ook dat zal wel niet lukken, gezien de Duitse degelijjkheid.

    Mijn tip alvast,

    als er iets hapert aan je contactslot, of hij draait door, vervang m dan zsm. Eruit halen kan dan nog, en een nieuwe cylinder bij de dealer is veeeeel goedkoper dan een compleet huis bij de sloop!!!

  • fsmit79

    Goed, dan toch vanavond maar het hele stuurhuis vervangen. Direct maar een DIY handleiding hoe je het aanpakt.

    - verwijder de plastic kap onderop het stuur door de schroefjes los te draaien en bij de overgang naar het bovenstuk in te knijpen

    - verwijder ook de bovenkant door de splitpennen uit het leren stofdoek te duwen

    - zet het stuur in de rechtdoor positie en ontkoppel de accu

    - draai met torx 25 de schroeven uit de achterkant van het stuur (de twee gaatjes aan beide kanten)

    - trek de stekkers los van de airbag en stuurbediening en verwijder het middenstuk van het stuur

    - draai met een dopsleutel 16 de bout van het stuur los en verwijder het stuur

    - maak de twee stekkers die aan het stuur vastzitten los, en haal het stuur weg

    - bewaar de lager op de stuurstang goed en verwijder daarna de borgring op de stuurstang (met een spreidtang, of lang pielen met twee kleine schroevendraaiers)

    - verwijder ook de tweede lager van de stuurstang

    - sla met een scherpe deuvel, schroevendraaier of botte beitel de bouten zonder koppen bovenop het stuurhuis los. Met een paar rake klappen krijg je ze los. Standaard M6 boutjes passen hier als vervanging in voor straks, maar controleer dat voor de zekerheid

    - klik de ring rondom het slot los met een platte schroevendraaier

    - klik alle bekabeling uit de klemmetjes en snij de kabelbinders door

    - haal de stekkers uit de richtingaanwijzerstengel en ruitenwisserstengel en contactslot (witte doosje met grote stekker)

    - draai met torx 25 de plastic kabelgeleider los die over het contactslotstekkerdeel zit

    - prik met een kleine platte schroevenschroevendraaier de rode lakpuntjes kapot en draai de boutjes los

    - verwijder het elektrissche contactslotdeel

    - trek tot slot het stuurslot van de stuurstang. Als het stuurslot nog in de stuurstang vast zit, trek het dan eerst naar boven en dan naar voren los.

    Je kunt nu alles omzetten wat je wilt behouden, of vervangen wat je wilt vervangen. Probeer het contactslot rechtop te houden zodat het stuurslotmechanisme niet los komt. Je kunt de cylinder eventueel apart vervangen door de sleutel tot de eerste stand te draaien en met een haarspeld of kleine paperclip in het gaatje te duwen en te draaien. Het duurt even voordat je de juiste draai te pakken hebt……neem er de tijd voor!

    Om alles terug te zetten begin je met het terugzetten van het stuurslot over de stuurstang.

    - Zet het dekseltje met de twee bouten weer terug (en vervang de bouten met nieuwe afbreekbouten of M6jes).

    - Zet het geheel goed vast!

    - hang de bekabeling weer terug en wacht nog even met inpluggen

    - haal de bekleding bij de pedalen los

    - blokkeer de stuurstang door iets te klemmen tussen de stuurstangkoppeling en de pedalen. Duw de stuurstang dusdanig omhoog dat de borgring weer zichtbaar is onder de tweede lager die je net verwijderd had

    - zet de borgring weer terug, liefst met echt gereedschap maar bij gebrek daaraan lang frummelen met twee schroevendraaiers

    - duw de richtingaanwijzer- en ruitenwisselhendel weer in het slot nadat je de stekkertjes hebt vastgezet

    - zet het tweede lager weer terug, duw de stekkerjes van het stuur weer vast en plaats het stuur terug

    - zet de stuurbout goed vast, duw de stekkers van het middendeel terug en zet de twee schroeven achterop het stuur weer vast.

    - zet de ring rondom het slot weer terug en plaats de bovenste plastic beschermkap terug.

    - zet alles losse bekleding weer vast, sluit de accu aan en controleer of alles nog werkt naar behoren

    Als je een nieuwe sleutel gebruikt omdat je de cylinder hebt vervangen voor een gebruikt exemplaar, zorg er dan voor dat je de sensor in de sleutel omwisselt. Als je het hele binnenwerk van de sleutel inclusief inimini sensor omzet, kan je niet alleen weer starten maar ook de deuren blijven bedienen.

    Het is een forse klus, maar zonder ervaring was ik er 2 uur mee bezig, zonder speciale gereedschappen (behalve een doppenset en setje bitjes).

  • fsmit79

    Ik blijf gewoon posten, er komt vast wel een keertje iemand iets terug zeggen ;)

    Het nieuwe contactslot heeft een mankementje zo lijkt het. Toen ie nog niet gemonteerd was, kon ik de sleutel alleen uit het slot halen als ik aan de zijkant van het huis ter hoogte van het einde van het slot door een gaatje een pal indrukte. Dat kon ik het laatste stukje draaien en de sleutel er uit halen. Inmiddels in gemonteerde stand nog steeds hetzelfde probleem. Ik heb nu dus een schroevendraaier nodig.

    Iemand enig idee of dat aan het tweede hands stuurslot ligt?

  • sander

    vast wel(:P)

  • fsmit79

    Om het draadje goed af te maken, er blijkt verschil te zitten in de stuursloten van de automaat en de handbak. De sleutel kan er bij een automaat alleen uit in de P stand, en daarvoor zit er een kabeltje aan het contactslot. Als je een handbak hebt, zit dat kabeltje (interlock) er niet, dus let er vooral op dat je de goeie koopt als je m moet vervangen.

    Inmiddels heb ik een handbak stuurslot gekocht, dus probleem binnenkort weer opgelost. Alleen nog het slot zelf vervangen voor een originele die past op de oude sleutels, en dan is het weer zoals het hoort.

  • Jack

    Weer wat geleerd, verschil in contactslot bij een automaat, had ikzelf nooit aan gedacht 8-)

    In ieder geval veel succes met het alweer andere slot plaatsen.

    Gr jack

  • fsmit79

    bedankt!