e60 anti-klem beveiliging bestuurdersraam

  • Eugene

    Beste (technische) bimmers, sinds kort geeft de boardcomputer de foutmelding anti-klem beveiliging van het bestuurdersraam actief. Het raam gaat niet meer automatisch omhoog, je moet de knop ingedrukt houden totdat het raam volledig gesloten is. Op een ander forum heb ik gelezen dat als je de sleutel 3X snel heen en weer van en naar contact draait de melding zou verdwijnen maar dit helpt niet. Wie kan me verder helpen?

    Alvast bedankt voor de moeite.

    Eugene

  • sander

    áccu - pool een tijdje los

    alleen wanneer er een storing is dan komt de melding weer terug en zul je iets moeten repareren.

    je kunt de auto beter even laten uitlezen en een evt storing oplossen

  • Eugene

    Dank voor de reactie. De stortbui heeft, denk ik, het probleem verholpen. Op het andere forum heb ik ook gelezen dat weersomstandigheden dit probleem zou kunnen veroorzaken. Heeft er dus mee te maken gehad.

    Storing was dus tijdelijk.

    Nogmaals dank.

    Eugene

  • Vakman Ruud

    De ruitmotoren van de bestuurders- en passagiersportier zijn op de portiermoduul van het betreffende portier aangesloten. De portiermoduul bevat het relais en de verwerkingselektronica voor de inklembeveiliging, de herhalingsblokkering en het storingsgeheugen.

    De centrale functies van de ruitmechanismen (comfortbediening en uitschakelvoorwaarden) worden door het Car Access System (CAS) aangestuurd.

    Inklembeveiliging

    In het ruitmechanisme bevinden zich twee Hallsensoren, die de draairichting en het toerental van de ruitmotor registreren. De signalen worden naar de portiermoduul overgebracht en daar, tezamen met de motorspanning verwerkt. Als een blokkering in de richting ruit sluiten wordt herkend, dan wordt de ruitmotor gestopt en kort in de richting ruit openen aangestuurd.

    Initialisatie

    Om een storingvrije werking van de inklembeveiliging te waarborgen, moet bij de eerste inbedrijfsname van een ruitmotor de bovenste aanslag van de zijruit worden geleerd. Daarvoor moet de zijruit tot de bovenste aanslag worden bewogen.

    Herhalingsblokkering

    Om de ruitmotoren tegen thermische overbelasting te beschermen, is een blokkering aanwezig. Na ca. 5 volledige ruitbewegingen open/dicht wordt de ruitmotor gedurende enkele seconden uitgeschakeld.

    Schakelaarblok bestuurdersportier

    Via het schakelaarblok bestuurdersportier kunnen de ruiten van alle portieren worden bediend. Bovendien kan de kinderbeveiliging van de ruiten, achter, worden geschakeld. Het schakelaarblok is via een LIN-bus (LIN = Local Interconnect Network) met de portiermoduul bestuurdersportier verbonden.

    Groeten.

    Ruud