llm verwijderen

  • wjmaas

    hallo,

    ik kwam op internet onderstaand artikel tegen, geldt dit ook voor bmw?

    http://home.zonnet.nl/leeoscar/tdi_zonder_luchtmassameter.htm

    gr Willem

  • Peter

    Zulke knutselombouwingen lijken mij niet aan te raden…

    Blijf je in de gaten houden hoe het met je roetontwikkeling staat via je achteruitkijkspiegel? Of neem je gewoon het risico dat je motor en uitlaat volledig dichtkoeken?

  • Vakman Ruud

    De personen die dat artikel hebben geschreven weten niet waarover ze praten.

    Wat is het doel van de LMM?

    Deze meet het gewicht aan lucht wat de motor inkomt.

    De ideale verhouding lucht brandstof is bij een benzine motor 1:15, dus 1 gram benzine op 15 gram lucht.

    Bij diesel is dat ca 1:22 of zelfs hoger zoals 1:25.

    Helaas?! door de millieu eisen wordt een gedeelte van de uitlaatgassen bij een diesel terug in de inlaat via de EGR of AGR klep gevoerd, deze uitlaatgassen zijn zuurstofarm, maar het totaal geeft nog een acceptabele verbranding.

    Tesamen met een roetfilter en katalisator levert dat een uitstoot van de motor uit op die laag te noemen is. Lease rijders van een 1 en 3 serie vallen dan onder de 14 en 20% bijtellings regeling.

    Uitschakelen van de LMM zal alleen maar negatieve gevolgen hebben voor de ademhaling van de motor, deze zal dan een asma patient worden, met meer brandstof verbruik.

    De ingenieurs van BMW en andere merken doen hun uiterste best om de motoren zo schoon mogelijk te maken bij zo min mogelijk vermogens verlies en het is een feit dat in de auto industrie een enorme vooruitgang op millieu gebied is gerealiseerd.

    Als de kolen- en bruinkool elektriciteits centrales dezelfde percentuele resultaten hadden weten te realiseren was het ozongat niet zo groot.

    Dus?

    Groeten.

    Ruud

  • Vakman Ruud

    Mischien moet ik nog even een extra uitleg geven hoe de LMM werkt.

    De sensoren in de LMM bestaan uit een PTC of NTC (een diode met een negatieve of positieve coefficent.) en een verwarmingselement.

    Het verwarmingelement brengt de ingezogen lucht op een referentie temperatuur, omdat koude lucht zwaarder is dan warme lucht.

    De PTC of NTC geeft het gewicht aan lucht door aan het motormanagement systeem, welk op basis van die gegevens de juiste hoeveelheid brandstof inspuit rekening houdende met gaspedaalstand, motor- en indien van toepassing automaat temperatuur, enz.

    Het verwijderen van een van de twee onderdelen (sensor en verwarming) zal dus allen werken bij bepaalde omgevings situatie zoals luchtdruk en buitentemperatuur enz.

    ruud

  • wjmaas

    het was ook al te mooi om waar te zijn….

    ik heb een nieuwe llm gestoken en laten inlezen bij bmw alleen heb ik het idee dat dit niet heel veel nut geeft gehad, volgens diagnose bij garage(niet bmw dealer)

    krijgt hij nog niet genoeg lucht..

    gr Willem

  • Vakman Ruud

    Is luchtfilter schoon? of is de temperatuursensor in het luchtfilterhuis los of stuk.

    Succes.

    Ruud