EML-probleem BMW e32 750i

  • Raoul 750i

    Hallo iedereen,

    Ik heb een probleem met de EML van mijn e32 750i uit 1993. Mijn auto heeft door omstandigheden 2 jaar stilgestaan in een garage en nu krijg ik 'em niet meer gestart. Ik zal even een opsomming geven van de dingen die ik al heb geprobeerd om het probleem uit te sluiten. Ik heb de bougies verwisseld, de accu die ik ontkoppeld had van tijd tot tijd bijgeladen, verdeelkappen en rotors gecontroleerd, verse benzine in de tank gedaan, gecontroleerd of de auto wel genoeg benzine krijgt en de gasklephuizen van de EML voorzichtig uit elkaar gehaald om te reinigen. Heel af en toe sprong de auto wel aan maar draaide dan zeer onrustig in de toeren en draaide vanwege het EML-lampje waarschijnlijk ook nog eens op 6 cilinders. De auto is afgelopen week door een kennis uitgelezen bij de dealer en ik kreeg van die kennis dus te horen dat het waarschijnlijk de gaskleppen zijn maar zelfs dat is nog niet met 100% zekerheid te zeggen. Ook is de sensor bij het gaspedaal (Pedalwertgeber) gecontroleerd en die schijnt ok te zijn. Als ik de linkergasklep met de hand open zet krijg ik de auto wel gestart in de noodloop. Zonder het met de hand openhouden van de gasklep krijg ik de auto niet gestart. Wie o wie kan mij helpen bij het oplossen van mijn probleem en/of bij het vinden van 2 gasklephuizen voor een schappelijke prijs.

    Groetjes…

  • timeless

    Hoi Raoul,

    Ben je al verder met het zoeken naar de storing ?

    Je hebt het over de gasklephuizen van de EML. Wat bedoel je presies ?

    EML is de computer die de 2 motronic computers synchroniseert en verder loopt er heel veel info via de EML.

    Als er een storing is kan de EML één cilinderbank uitschakelen en de motor (en/of versnellingsbak) in noodloop zetten. De motor gaat dan op 6 cilinders draaien.

    Deze noodloop kan vele oorzaken hebben.

    Het zou dus best kunnen dat er ergens een oorzaak is en dat de EML dus goed reageert.

    Het lijkt me goed om een aantal zaken eerst grondig te controleren.

    Benzinedruk voor beide cilinderbanken. Je hebt in de benzinetank 2 pompen. Voor beide cilinderbanken dus één pomp die onafhankelijk werken. Kijk of er druk komt op de beide slangetjes links-achter aan de motor. Je kunt eenvoudig voelen of deze slangetjes hard worden als je pompen goed werken. Iedere keer als je het contact aan zet komt er even een paar seconden stroom op de benzinepompen. Als de motor aanslaat blijft de spanning constant.

    Er kunnen heel veel oorzaken zijn waardoor de motor niet wil starten, dus moet je systematisch zoeken.

    Je moet trouwens oppassen met zelf die gaskleppen (DK's) handmatig te bedienen. Deze elektronische gaskleppen worden elektronisch gesynchroniseerd , dus als je een EML storing wilt hebben moet je zelf aan één gasklep draaien.

    Een storing in één van de 2 bobine's of stroomverdelers oid kan ook zo'n storing veroorzaken. De motor gaat dan in noodloop mode.

    Ik ben benieuwd of je intussen al iets gevonden hebt, ik hoor het graag

    Timeless

  • timeless

    Zit ik me druk te maken en dan hoor je helemaal niets meer.

  • Jos

    timeless Schreef:

    ——————————————————-

    > Zit ik me druk te maken en dan hoor je helemaal

    > niets meer.

    Inderdaad……..dan hoor je helemaal niets meer. Misschien doet z'n computer het niet meer,heeft hij een virus opgelopen in zijn computer, is hij op vakantie, is hij uitgezonden naar Afghanistan, etc etc…………Je weet het niet.

    Ik zou me er maar niet druk om maken, dat is nu eenmaal het probleem van reageren via de computer. Je weet nooit hoe de situatie aan de andere kant is. Mocht het zo zijn dat hij gewoon niet reageert terwijl zijn probleem is opgelost….dan is het gewoon niet netjes van hem, gewoon lomp dus.

    Groet, Jos

  • Raoul 750i

    Hallo timeless,

    Sorry,sorry en nogmaals sorry voor de late reactie. Op een of andere manier kon ik niets meer posten op dit forum via mijn pc. Dus nu doe ik het via mn telefoon.

    Ik heb de benzineslangetjes geprobeerd met de hand te knijpen maar ik voel niet echt veel verschil. Ik heb ze beiden wel voorzichtig een beetje losgemaakt en er kwam wel benzine uit. Mag ik dan aannemen dat de benzinepompen goed zijn of is er misschien te weinig druk. Ik ben niet super technisch aangelegd dus kan je mij misschien vertellen waar de bobines zich bevinden. Een van de verdeelkappen heb ik vervangen en de andere ziet er nog goed uit. Ik moet alleen de 12e bougie ook nog verwisselen aangezien die belangrijk is. De auto start dus nog steeds niet en kan em dus niet naar de garage krijgen om em uit te laten lezen.

    Gr. Raoul

  • Jos

    Hallo Raoul,

    Ook ik ben niet geweldig technisch onderricht. Misschien is een oproep naar de wegenwacht een oplossing, die lossen het weliswaar niet altijd voor je op maar kunnen je misschien wel een beetje op weg helpen door een kleine diagnose te stellen en een noodreparatie te verrichten zodat je in ieder geval naar de garage kunt rijden om hem te laten uitlezen. Ook mij hebben ze op deze manier wel eens op weg geholpen. Moet je uiteraard wel lid zijn van de ANWB.

    Veel succes gewenst.

  • Raoul 750i

    Hallo Jos,

    De wegenwacht is al eens een keer geweest maar die kon er helaas ook geen verklaring voor vinden.

    Gr. Raoul 750i