Bij de diesel en benzineuitvoeringen kan ernstige schade aan de automaat ontstaan indien tijdens de roetmeting of co test hoge toerentallen worden aangehouden.
De maximale tijd waarbij een hoog toerental acceptabel is: (volgens BMW en ZF).
-Diesel motoren maximaal 1,2 seconden en nooit boven de 5000 rpm.
-Benzine motoren maximaal 3 minuten bij maximaal 3000 rpm om eerst de katalisator op temperatuur te brengen.
Het is dus beter om de auto warm te rijden voor de APK uitvoering.
Indien deze gegevens overschreden worden kunnen lamellen in de koppelomvormer afbreken of ernstig beschadigen waardoor (op den duur) de bak alleen nog maar in de achteruit werkt.
Dus let op;
Het is maar al te gebruikelijk dat, indien de co of roetwaarde niet bereikt is er een aantal keren achter elkaar, flink en langdurig, door de apk meester getrapt wordt om de waarde omlaag te brengen. Indien het zo is ga dan een lange rit maken en voeg verstuiver reiniger aan de brandstof toe.
Dus eerst gevaar voor een gebroken getande riem en nu de automaat. Leuk zulke testen waarvan het nut niet bewezen is en die door ambtenaren bedacht worden.
Maar wie betaald de schade?, ja wij.
Groeten.
Ruud