Automaat problemen na APK

  • Vakman Ruud

    Bij de diesel en benzineuitvoeringen kan ernstige schade aan de automaat ontstaan indien tijdens de roetmeting of co test hoge toerentallen worden aangehouden.

    De maximale tijd waarbij een hoog toerental acceptabel is: (volgens BMW en ZF).

    -Diesel motoren maximaal 1,2 seconden en nooit boven de 5000 rpm.

    -Benzine motoren maximaal 3 minuten bij maximaal 3000 rpm om eerst de katalisator op temperatuur te brengen.

    Het is dus beter om de auto warm te rijden voor de APK uitvoering.

    Indien deze gegevens overschreden worden kunnen lamellen in de koppelomvormer afbreken of ernstig beschadigen waardoor (op den duur) de bak alleen nog maar in de achteruit werkt.

    Dus let op;

    Het is maar al te gebruikelijk dat, indien de co of roetwaarde niet bereikt is er een aantal keren achter elkaar, flink en langdurig, door de apk meester getrapt wordt om de waarde omlaag te brengen. Indien het zo is ga dan een lange rit maken en voeg verstuiver reiniger aan de brandstof toe.

    Dus eerst gevaar voor een gebroken getande riem en nu de automaat. Leuk zulke testen waarvan het nut niet bewezen is en die door ambtenaren bedacht worden.

    Maar wie betaald de schade?, ja wij.

    Groeten.

    Ruud

  • sander

    ik meen me te herinneren dat mn buurman die destijds een e34 525 tds aut had ,was vrijgesteld van de roetmeting ivm de automaat!

    er was toen al bekend dat de autoaat niet bestand was tegen de testmethode,en dat is al zeker zo,n 20 jaar geleden.

  • BMWMaX

    E34 525tds had je 20 jaar geleden nog niet dus lijkt me wat overdreven. Ook had je hier zeker nog geen roetmeting toen voor de APK

  • sander

    ok ik vergis me daarin dus?

    het was idd eene28 524 tds of zoiets

    de e34 tds kwam idd pas in 1991 op de planken ,die kwam dus pas 19 jaar geleden.

    het verhaal blijft verder t zelfde alleen was de eerste roetmeting blijkbaar in 1997

    dus om precies te zijn was dat 13 jaar geleden dus al aan de orde

    ZO BETER?

  • Ad

    Hallo beste forum leden,

    Ik vind de manier van roet meten toch al een heel dom gedoe, je trapt een ander zijn spullen kort.

    Ga dan nog een potje zitten liegen, dat het de schuld is van de eigenaar van de auto, dat het schort aan onderhoud van de auto.

    Terwijl de auto netjes zijn beurten krijgt, rararara, hoe kan dat??

    Schoften zijn het, ze trappen de motor naar een bepaald toeren gebied, al dan niet warm of koud, wat interesseert hun het, als ze jou motor of bak of centrifugaal koppeling aan gort trappen, dat maakt hun toch geen ene reet uit!!

    De consument is weer de dupe.

    Ga de roet meting eens uitvoeren al rijdend, en zorg eerst dat de motor op bedrijfs temperatuur is gebracht, met normaal rijden.

    Want dat vergeten ze ook nog al eens, nee, lekker trappen met een koude motor, dat is pas fijn!!

    Met vriendelijke groet,

    Ad

  • sander

    tja ad die discussie is al lang geleden ook gevoerd

    resutlaat 0!