startprobleem e46 318ci

  • ge46rard coupe

    Ik heb sinds kort een startprobleem met mijn BMW e46 318ci bj 2002 met een lpg g3 installatie. Bij een koude start moet ik regelmatig wat gas bijgeven om de motor goed aan de praat te krijgen. Je hoort hem dan heel raar onrustig aanslaan/draaien en als ik dan wat gas geef, loopt hij wel gewoon stationair 600 toeren ong. De startmotor draait wel gewoon rond. Soms hoor je ook een plof. Het lijkt wel of de auto soms geen lucht of benzine krijgt aangezogen, want bij het gas geven slaat de motor ook weleens dood. Bij een warme motor start de auto soms wel gelijk goed zonder gas te geven, na het tanken bv en vandaag was het pas na 5x starten pas raak ,waarbij de auto een uurtje had stilgestaan, na een rit van 35 km. De auto heeft een maand geleden een grote beurt gehad waarbij alle filters zijn vervangen, ook de brandstoffilter, de carterventilatie, bougies. Voor de beurt had ik nergens last van. De startproblemen zijn na de beurt begonnen en steeds erger geworden. Ik heb weleens gelezen over de relais van de brandstofpomp. zou deze de boosdoener kunnen zijn of zou het de pomp zelf zijn? Mijn motormanagementlampje geeft geen storing aan.

    Ik heb pas geleden ook een nieuwe sleutel gekocht bij de dealer waarbij ik de sleutel zelf geinitialiseerd hebt (centr. vergrendeling ) en de startonderbreking heeft de sleutel zelf opgepakt doordat ik de nieuwe sleutel aan de bos had hangen in het contactslot. Zou dit soms in verband staan met de startproblemen m.b.t de startonderbreking? Had ik de sleutel niet beter door de dealer kunnen in laten lezen? Ik heb het zelf geprobeerd omdat ik de nieuwe sleutel net voor het weekend had en de monteurs van de garage al naar huis waren

    Gr Gerard

  • Vakman Ruud

    Hoe heb je de sleutel geinitialiseerd en zit het brandstoffilter soms verkeerd om?

    Groeten.

    Ruud

  • ge46rard coupe

    De garage heeft de nokkenassensor vervangen. Het lijkt erop dat de problemen nu over zijn. Bij het uitlezen gaf de computer een nokkenassensor storing aan. Ze hadden alleen toevallig eerst de verkeerde verwisseld omdat de auto twee sensoren blijkt te hebben en volgens de garage, blijft het gokken welke van de twee kapot is omdat de computer dit niet aangeeft. De sensor is inmiddels weer omgewisseld . Ik heb de sleutel geinitialiseerd met de bekende methode contact maken. Dan de open-knop ingedrukt houden en dan drie keer de sluit-knop indrukken en dan vervolgens de open-knop weer loslaten.Dit ging zonder problemen. De brandstoffilter zou misschien verkeerd kunnen zitten want deze is ook verwisseld bij de grote beurt.

    Groeten Gerard

  • ge46rard coupe

    Het probleem is nog steeds niet opgelost,ondanks een nieuwe nokkenassensor. Dit gaf de computer aan bij het uitlezen. Het starten ging vandaag weer moeizaam toen de motor iets afgekoeld doordat ik even wat boodschapen had gehaald. hiervoor had ik een lange rit gemaakt. De motor was dus warm geweest. Door tijdens het starten gas te geven sloeg ie na een paar keer eindelijk weer aan. Waarom geeft het starten bij een iets afgekoelde motor veel problemen terwijl, als de motor koud of warm is nagenoeg nooit

    Groeten Gerard

  • ronniebmw

    Dit probleem heb ik inderdaad ook.

    Ik heb een 318i-a uit 2002 met 105 kw ( motorcode N42B20A )

    Het duurt langer voordat de motor aanslaat en loopt dan eerst rond de 500 toeren (onregelmatig)

    en slaat na ogeveer 1 a 2 seconde op de choke en daarna gaat het goed.

    Ook loopt mijn auto af en toe bij het stationair draaien ook onrustig en voel je de auto schudden.

    Nokkenassensor en luchtmassameter zijn al vervangen en het gasklephuis is gereinigd.

    Tot nu toe geen verbetering.

    Het word nu wel warmer buiten en dan slaat de motor veel beter aan.

    Groeten,

    Ronald

  • ronniebmw

    Ik heb hetzelfde probleem met mijn bmw 318 i-a met 105 kw ( motorcode N42B20A )

    Alleen loopt mijn auto ook af en toe stationair niet lekker en dan voel je de auto ook echt schudden.

    Vaak duurt het langer voordat de auto aanslaat en loopt dan eerst

    zeer onregelmatig rond de 500 toeren en na een seconde gaat de shock in werking en dan gaat het goed.

    Als de auto warm is en ik wil hem dan starten slaat de auto moeizaam aan. ( pas na een seconde of 4 )

    Met rijden heb ik nergens last van.

    Nokkenassensor , luchtmassameter zijn vervangen en het gasklephuis is gereinigd.

    Tot zover geen resultaat.

    Deze periode word het warmer buiten en nemen de klachten wel iets af.

    Alleen dat af en toe onregelmatig stationair draaien en het schudden blijft.

    Groeten Ronald

  • ge46rard coupe

    Ik heb vandaag de auto opnieuw laten uitlezen en de computer geeft geen storingen aan. Omdat ik een lpg g3 installatie heb en op gas rijdt, behalve bij het starten da,n is mij geadviseerd om een paar dagen alleen maar op benzine te rijden. misschien dat de leidingen wat dicht zitten.. Ronnie heeft jou BMW ook een LPG G3 installatie?. Als je op gas rijdt moet je wel zorgen dat je tank minimaal voor de helft gevuld blijft met benzine en vooral niet leeg rijden omdat de benzine toch wat langer in je tank zit dan normaal. Ik had ook eerst last bij het stationairlopen dat de motor schokte maar dat was een vacuumslangetje die losgeschoten was bij de grote beurt. Stationair lopen doet de auto verder wel goed

    gr Gerard

  • ge46rard coupe

    Nog even over dat stationairlopen bij jou auto, Wat doet de motor wanneer de airco aanstaat, normaal gaat ie dan wat beter lopen. Dat was bij mij wel toen het vacuumslangetje eraf lag