Nog even een ervaring over de diesel opvoerpomp.

  • Vakman Ruud

    Wordt een E38 530D door de ANWB gebracht. Ik kijk direct naar de zekering in de kofferbak en ja hoor stuk.

    Nieuwe zekering erin en direct starten.Volgens de klant had de ANWB alle zekeringen gecontroleerd. Ja in het handschoenen kastje maar niet in de bak.

    Zeg ik tegen de klant: ik bestel een nieuwe pomp en die moet er z.s.m. in en geef hem extra zekeringen mee.

    Ja hij zou wel bellen als hij tijd had.

    Ruim een week later daar is de ANWB weer, met dezelfde auto. De klant vertelde dat twee ANWB ers met slangen en een heleboel zaken onder de motorkap bezig zijn geweest en aan het eind zeiden: ja, de monteur heeft gelijk de opvoer pomp is stuk.

    Nieuwe pomp uit de doos gehaald blijkt er een aansluitbuis afgebroken te zijn. Nieuwe pomp de volgende dag voor garantie.

    Ik wil die plaatsen en haal de plaat van de brandstoftank los spuit de diesel uit de opening. Alles onder de diesel (ik ook) en zeker 10 liter over de vloer.

    Dus korrels, vegen enz. stinken!

    Heb ik een krik onder de auto gezet en die zo hoog mogelijk zodat de auto zo schuin als mogelijk was. Toen bleef het niveau van de diesel nog een centimeter onder de rand.Ik bel de klant of hij net getankt had.

    Nee, maar de mensen van de ANWB hadden de tank vol gegooid omdat ze dachten dat de pomp tussen de twee tanks wellicht niet werkte.

    Hadden ze even op moeten letten; dat is alleen bij de allernieuwste 7 series en daar zijn behoorlijke software problemen mee geweest. Zodra de meter half leeg aan gaf viel de motor wegens gebrek aan brandstof uit.Maar bij de E38 zit er een buis tussen de tanks.

    Ik zal maar niet vertellen hoe ik de nieuwe pomp erin gekregen heb. Wel zat ik tot aan mijn oksel in de diesel te wroeten. En dagen later kwam de lucht nog uit mijn huid, zelfs niet na schrobben en schrobben enz.

    Dus hou de ANWB in de gaten als dit je overkomt.

    Groeten.

    Ruud

  • Dirk

    vroeger in the old days

    kreeg ik nog wel eens de melding dat ik nog een kleine 50 km kon rijden met de resterende diesel

    in de tank van mn '99 739d

    tot op een dag

    ik rijd in Utrecht door de daalse tunnel

    tenminste dat dacht ik

    maar ik kwam de tunnel niet meer uit wel in maar niet meer tegen de heuvel op

    en ik wist zeker op dat moment dat eerder die dag de brandstof een totaal volume had van rond de 26 liter

    in het menu stap 6 gaf links nog 5 liter rechts nog 21 met een totaal van de eerder vernoemde 26 liter

    en dat heet geloof ik phase einz

    alarmlichten , tunnel uitgelopen, anwb gebeld die mij er vervolgens uitsleept en nog 10 liter verkoopt

    ff doorstarten en gelukkig heeft de E38 een zelfaanzuigende pomp

    al vrij vlot stroomde er diesel door de doorzichtige leiding, eerst veel belletjes, en sloeg de motor aan.

    vanaf dat moment regelmatig tankstanden gecontroleerd

    op schema's worden twee volume meters in elk tankdeel 1 weergegeven

    en toch lijkt het dan dat het linkerdeel van de tank leeggetrokken wordt en dat er rechts een 20 liter blijft staan

    op je dashboard geeft de indikator rond de 20 liter aan

    ja helemaal correct maar daar heb je nix aan als die laatste 20 liters in de rechterwang zitten van de tank zonder dat die aangesproken worden

    de tank ligt als een zak graan over de rug van een kameel over de cardanas heen

    met 20 liter in je tank sta je gewoon weer “zonder” brandstof langs de kant

    waar is de retourleiding op aangesloten

    nu las ik van een verbindingsbuis in de tank van een e38

    al met al is mn actieradius met een kleine 200 kilometer verminderd

    vanuit Utrecht een enkele reis groningen

    mvg