Ik loop leeg op die auto?

  • Vakman Ruud

    Helaas hoor ik dat meer de laatste tijd.

    Maar allemaal BMW's die al meer dan 250.000 km op de klok hebben.

    Kijk je dan in het serviceboekje, zitten er grote gaten in het onderhoud of een xxxxx????? garage.

    Mijn vader kreeg van VW en Ford (Taunus) een medaille omdat hij 100.000km gereden had met de auto iets van Sint Christof of zo.

    Ik zie het nog op de dash.

    Ik weet het, ik ben nog van de oorlog, dus van die goede oude tijd????!!!!

    Maar goed, je betaald nu een godsvermogen voor een auto maar die doet het dan ook de eerste 250.000 km zonder ernstige problemen.

    Ik kan het aan mijn vader niet meer vragen wat zijn VW van zijn salaris eiste. Het was de eerste in de straat na de oorlog en (BPM heette toen luxe belasting), misschien nog wel meer als nu een 530D nu.

    Waarom schrijf ik dit?

    De auto's zijn zo goed geworden dat ze gewoon een lange, lange tijd meegaan en helaas is het nog steeds een mechanisch ding. Dus gaat het stuk.

    Ik hoop dat jullie me dat niet kwalijk nemen, ik moest het even kwijt.

    Groeten.

    Ruud

  • pieter_bmw

    Nou Ruud,

    De mijne heeft sinds gisteren 250d op de teller.

    Maar hopelijk bespaar ik me de meeste ellende door al het overmatig onderhoud wat er aan gedaan wordt. Is overigens ook een aardige kostenpost, maar weegt niet op tegen dure reparaties.

  • franklee

    Ik denk dat men zich vaak onvoldoende realiseert dat men een auto rijdt (specifiek 5 en de 7 serie) die echt bovengemiddeld is qua comfort en motor, en hoewel de aanschafprijs misschien maar 10-15% is van de oorspronkelijke waarde, het onderhoud in lijn is met een hogere klasse. Vorige week eur 900,- aan reparaties, (carterbeluchting modificatie, motorsteunen, draagarmen en silentblocks, bij een BMW specialist hier in de buurt, wel met originele BMW onderdelen). Als ik echter bekijk wat een leaseauto voor kosten met zich meebrengt of een (bijna nieuwe) prive bmw, (bv een 520d touring) dan zijn deze kosten opeens weer helemaal niet gek. En dan rijd ik toch echt liever een 9 jaar oude e39 530DA dan een 2 of 3 jaar jaar oude E60 520D handschakel (zowel qua kosten als comfort). Je kunt heel wat reparaties hebben voor minder dan de helft aan afschrijvingen die je bij een bijna nieuwe 520D hebt. Ik heb misschien makkelijk praten, ik rijd mijn 530D tendele zakelijk. Eerlijk is eerlijk, als ik dat niet zou doen, zou ik er hard over nadenken, ook gezien het feit dat er nog wel meer stevige kosten zullen komen. Maar ik denk dat er genoeg merken zijn waar je nog meer euri's de garage in mag dragen. Het is iedere dag genieten, geen enkel rammeltje, geen getril, gunstig brandstofverbruik en nog steeds een goede uitstraling. Ik heb er inmiddels 35000 op zitten (zal vermoedelijk op 45000km p/j komen) met inmiddels 227500km op de teller, dus ik zit in de categorie waar Ruud het over heeft.Aangezien mijn doelstelling nog steeds minimaal 400000Km op de teller is (liefst meer) vind ik dit nog steeds een prima investering.

    Je mag zo'n wagen ook niet vergelijken met een Toyota Yaris qua kosten natuurlijk, hoewel het aanschaf bedrag gelijk kan zijn.

    Dit wilde ik even kwijt :-)

  • pieter_bmw

    Klopt, maar je kan pech hebben.

    Ik heb zelf een 320d; echt grote reparaties tot nu toe waren verstuivers en trillingsdemper. Echter toch heel wat kleine dingen die ook aardig optellen; egr klep, draagarmen, motor/bak steunen, …

    Verder laat ik regelmatig autobakolie vervangen, en tussen beurten door de olie met filter. Binnenkort vervang ik preventief de waterpomp, rollers en riemen. Kost allemaal geen vermogen, maar telt toch op. Daarnaast vervang ik ook als iets optisch niet meer 100% is, maar dat is een keuze, geen noodzaak.

    Dit alles om zolang mogelijk plezier van de auto te hebben, en op langere termijn acceptable kosten.

    Achteraf gezien had ik misschien beter een jongere auto kunnen komen, maar dan kan er natuurlijk altijd iets stuk gaan.

    Inruilen is in ieder geval voor mij een duuredere optie.

  • sander

    volgens mij is die opmerking van alle tijden

    een auto is nu eenmaal een duur bezit, toen, nu ,en in de toekomst

  • Jos

    Helemaal mee eens met jullie. We zijn allemaal BMW rijders en weten dat dit soort auto's nu eenmaal wat kosten als het om reparatie of onderhoud gaat. De een koopt een dure nieuwe, de ander een oudere met mogelijke reparatiekosten. Een ding hebben we over het algemeen gemeen, plezier van het BMW gevoel en het BMW rijden. Dat kost nu eenmaal wat……toch?

  • sti

    Het mag wat kosten maar tegenwoordig zo zeg maar vanaf 2003 e60 chris bangerd maakt BMW inferieure auto 's. Als ik het hier en daar op diverse forum lees, wat een ellende maken die eigenaren mee. Pas geleden nog in een hagelnieuwe 1 serie gereden. Bagger, wat mij betreft hooguit de helft waard van wat ze ervoor vragen.