BMW E39 525D '02 motor loopt op paar cilinders en tikt

• Tygo

Hi,

Vannochtend starte de BMW 525D uit 2002 normaal na een paar honderd meter begint de auto te stotteren en reageert niet meer op gas. Meteen geparkeerd ANWB gebeld, kon geen concrete verklaring vinden.

Motor begon wel iets beter te draaien, een cilinder(s) ging aan. Stotteren en tikken werden minder bij het gas geven. Monteur van ANWB gaf me advies om hem niet meer te starten om erger te voorkomen.

Heeft iemand een soort gelijk probleem gehad.

Many Thanks.

Mvg,

Tygo

• Peter

Uitlezen, dan weet je wat er mis is.

Krijg je geen foutmeldingen, engine failsafe oid?

• Tygo

Bij de dealer geweest, uitgelezen cilinder 6 verstuiver heeft afwijking van 6.1. Hun advies gezien de KM vervangen van alle verstuivers.

Zeer duur grapje ga ik ook niet dun. Na test door de dealer begint de motor in zijn achteruit hard te bonken, stationair trilt hij nog steeds

sterk. Gloei bougies gaven ook een storing.

• Marc

Hallo Tygo,

toen ik je vraag las dacht ik ook direct aan een hangende verstuiver(s), dus blijft hij brandstof geven ongeacht de vraag hiernaar. Begint hij ook hevig te roken? Zo ja, ga dan maar uit van dit probleem.

Je kunt de verstuivers laten testen, dit heb ik destijds ook gedaan. Hieruit bleek een verstuiver inderdaad stuk te zijn, dus deze vervangen. Vervolgens bij de eerste proefrit wederom hetzelfde probleem. Toen heb ik de overige vijf exemplaren ook laten vervangen. Een dure grap, maar achteraf zeer de moeite waard..

Ga uit van een bedrag aan onderdelen van circa 275 tot 300 euro per stuk ex btw (Bosch) en ex montage.

Succes.

grt,

Marc