nieuwe schokdempers bmw 530 e39 2001

• wil sanders

Hallo,

Kan iemand mij adviseren over de vervanging van schokdempers op een e39 530d ?

De originele schokdempers zitter er nog op en ik wil ze vervangen voor Koni schokdempers of een ander A-merk.

Welk type van Koni (of ander merk/type waarmee je zeer goede ervaringen hebt) zou u aanbevelen ?

Dank voor jullie reaktie.

Wil Sanders

• Vakman Ruud

Wij gebruiken monroe omdat daarvan bij de E39 de positionering van de schokdemper erg goed is.

Ze moeten namelijk onder een hoek en in de fusee gepositioneerd worden.

Is dus niet even shocks vervangen, zonder kennis van zaken gaat het echt niet goed.

Heb verschillende mensen gehad die het bij een fitter hadden laten doen en de auto ineens hoger stond

Toen wisten ze ons wel te vinden.

Succes.

Ruud

• Peter

Monroe is echt geen aanrader onder zware BMW's, Bilstein daarentegen wel.

• Vakman Ruud

Wat zit er dan standaard onder?

ls je dat niet weet weet je ook niets van schokbrekers.

Zo iets van de klok en de klepel.

Ruud

• Rob530DH2002

Kan je dat motiveren? Ruud raadt Monroe aan en onderbouwd dat vervolgens, jij raad Monroe af en geeft verder geen uitleg, dat komt niet overtuigend over. Misschien heb je door ervaring deze mening gekregen maar als je dit zo post lijkt het net alsof je maar wat roept.

• martijn77

Hallo,

Origineel zitten er Sachs schokbrekers gemonteerd voor dit bouwjaar, deze zijn ook op hetzelfde originele bmw typenummer bij een onderdelen groothandel te bestellen. Ik heb ze kort geleden vervangen en ook bij deze is de positionering uiteraard zoals origineel, dit staat netjes weergegeven op de demper. Dat hij wat hoger komt te staan is logisch, de dempers zijn gasgevuld en nieuwe dempers drukken de auto nou eenmaal wat naar boven tov de oude die al 200 of 300k onder je auto zitten. Wel ook de stofhoezen en aanslagrubbers vervangen (die kon ik overigens niet after market krijgen, alleen bij de dealer). Uiteindelijk ook de auto uit laten lijnen is raadzaam.

Succes,

• Peter

Inderdaad, BMW monteert Sachs/Boge, mogelijk zijn de duurdere types van Monroe beter maar de standaard dempers zijn echt waardeloos. En daar heb ik onder diverse auto's (Renault, Volvo) ervaring mee.

Het is fijn dat ze goed te positioneren zijn, maar rijgedrag en duurzaamheid zijn betere motieven.

• Wil Sanders

Beste allemaal,

Bedankt voor jullie reakties. Zelf reageer ik om gezondheidsredenen zeeeeer laat, maar ging niet anders.

Ik heb intussen Billstein schokdempers gekocht omdat BMW dit merk als “eerste vervangingsdemper” voor stelt.

Nu wacht ik nog op de “federwegbegrenzer”.

Dank en groet,

Wil Sanders

• Peter

Goede keus, heb je B4 of B6 genomen?