Springt niet aan bmw e39 530d

  • engel

    Hallo allemaal nou heb ik het volgende heb gister mijn bmw 530d e39 bj 2000 332000km verkocht bellen de mensen mij vandaag op de auto start wel maar springt niet aan de startmotor draait wel goed in het rond maar de motor springt niet aan ik heb het zelf nooit gehad in de 7.5 jaar dat ik hem had volgens de mensen is het net of hij geen brandstof krijgt kan de brandstoftoevoerklepje van de startonderbreker misschien blijven hangen ik heb gezegd de auto weer op slot doen en weer open doen en toen deed hij het wel direct.

    Ze hadden de auto gister dus meegenomen en getankt enz geen problemen starten en lopen maar vanmiddag wouden ze weg en toen dit probleem.

    Ik vind dit natuurlijk heel vervelend omdat de auto in topconditie is en echt een super auto is.

    Ik hoop dat jullie een antwoord weten want ik voel me er niet lekker bij.

    Groeten Engel

  • Vakman Ruud

    Als eerste de zekering van de opvoerpomp, de opvoerpomp zelf en brandstoffilter controleren.

    Succes.

    Ruud

  • Gigi Rikmans E39 525dA

    Hallo Allemaal

    Dit is wonderlijk, ik wilde net een exact gelijke post plaatsen. Mijn E39 525dA doet sinds een maand exact hetzelfde. Het is nu in totaal 3 keer gebeurd. Over het algemeen na enige tijd (varierend tussen 10 minuten met het contact aan tot een half uur gewoon op de oprit). Hij heeft vorige week een inspectie 2 gehad en is oa. het brandstoffilter vervangen. De garage kon de stroring niet reproduceren (gebeurt uiteraard alleen als het echt heel slecht uitkomt :-) ) en verder loopt de motor geweldig. Storingsgeheugen gaf ook geen uitkomst omdat er nog een oude storing in stond die niet gereset was. Hij raadde mij ook aan om te controleren of de opvoerpomp hoorbaar was zodra het zich weer voordoet, want die staat inderdaad onder verdenking van tijdelijk uitvallen. Daarna zou hij hem weer uitlezen en kijken wat het kan zijn. Ik zal mijn belevenissen hieromtrent posten. Ben ook heel benieuwd wat er verder uit komt.

    Groet,

    Gigi

  • robbiepetje

    Hallo,

    Ik heb sinds kort ongeveer het zelfde probleem. (zie gepost bericht) Alleen bij mij draait de startmotor ook niet. 2 x gebeurt in een week. Na 10 minuten doet hij het opeens weer. Vanochtend gebeurde het weer alleen nu heb ik hem nog niet aan de draai. Dacht zelf ook aan de startonderbreker. Ben benieuwd naar jullie bevindingen.

    Groet,

    Rob

  • Gigi Rikmans E39 525dA

    Hallo allemaal,

    Zoals beloofd een update zodra ik meer weet (nog steeds niet het geval).

    De Auto rijdt als een zonnetje. Start altijd zonder problemen en houdt niet in, schokt niet of wat dan ook. Afgelopen vrijdagavond ergens naar toe gereden en alles prima. Ik zie bij het weglopen dat ik wat slordig geparkeerd heb en wil hem een half metertje achteruit zetten. Ik probeer de auto te starten, alles draait rond, werkt zoals zou moeten, behalve dat de motor niet aanslaat. Er komt gewoon geen druppel brandstof naar de cylinders (start ook niet soms bijna of wat dan ook, gewoon alleen de startmotor die ronddraait en verder niets.

    Zoals mijn garage aangaf (en Ruud ook) bij het aanzetten van het contact gecontroleerd of de opvoerpomp draaide (heel zacht licht zoemend geluid van de pomp van ongeveer onder de stoel) en dat kon ik horen. aantal keer geprobeerd te starten maar er gebeurde niets. Ik had ook mijn reservesleutel bij me maar dat bood ook geen soelaas. Ben toen gaan doen wat ik wilde doen en verwachtte dat na 2 uurtjes de auto het zoals normaal weer gewoon zou doen. Bleek niet zo te zijn. Na een half uur proberen (afsluiten, openen, starten, contact aanlaten etc.) nog steeds niets. Heb toen de auto laten staan en ben met iemand mee naar huis gereden (gelukkig vlakbij :-) ).

    De volgend ochtend naar de auto toegegaan en direct starten zoals normaal (zoals het hoort, dus sleutel omdraaien en binnen een halve seconde die mooie zachte sound van die 6 cylinders) Niets aan de hand! Ik ben direct naar mijn garage gegaan die hem direct uitgelezen heeft. Er komt niet anders dan de algemene storingen die je krijgt als er bij het starten geen brandstof is (lage raildruk, opvoerdruk etc.). Mijn Garage (jarenlang oud BMW monteur en BMW opgeleid, ook specialist op de E39) staat voor een raadsel. De Auto loopt zo mooi en goed, dat hij lekkende verstuivers uitsluit. De opvoerpomp werkt verder prima dus hij gaat zich er verder in verdiepen. Hij vind het zonde om de opvoerpomp maar preventief te vervangen zonder meer inzicht te hebben in wat het nog meer kan zijn. Ik hoop volgende week meer te horen. Heb er nu dus weer een dag mee gereden naar verschillende plekken en probleemloos.

    Het vervelende is dat je nooit weet wanneer het optreed, dat als hij loopt het niet reproduceerbaar is.

    Ruud, in voor een uitdaging? :-) Verdenk je na deze aanvullende informatie nog steeds enkel de opvoerpomp is of zie je nog andere mogelijke oorzaken?

    Ik hou jullie op de hoogte van dit interessante probleem waarvan het lijkt dat er in korte tijd 3 auto's mee “besmet” zijn.

    Groet,

    Gigi

  • Vakman Ruud

    Er moet een onderscheid gemaakt worden ivm de opvoerpompen van de direct ingespoten diesels

    De NT diesel heeft twee opvoerpompen .

    - in de tank onder de achterbank rechts

    - onder de auto ter hoogte van de bestuurdersstoel.

    De normale (dus niet NT) heeft maar een pomp onder de achterbank.

    Welke uitvoering het is? de NT heeft de sterkere motor en aan de hand van de VIN is het een en ander te controleren.

    Alhoewel deze regel gaat niet altijd op omdat de 525D ook de pomp onder de auto heeft.

    Vuistregel is:

    Slecht starten bij de NT uitvoering, pomp onder de auto stuk.

    Niet starten de pomp in de tank aan zijn eind, dat geldt voor alle modellen.

    Trouwens de pompen gaan werken met kontakt aan. Dan is de doorstroming te zien in de doorzichtige leiding die na het brandstoffilter zit.

    Dit lukt alleen als er lucht in het systeem gekomen is door langdurig starten, anders zie je de stroming niet.

    Bij de M47 (E46) is de werking van de pomp eenvoudig te controleren door het brandstoffilter element te verwijderen en het kontakt aan te zetten. Het filterhuis zal zicht dan vullen met diesel en legen via de retourleiding.

    Succes.

    Ruud

  • Gigi Rikmans E39 525dA

    Goedemiddag!

    Om te beginnen, Ruud, dank voor je uiteenzetting over pompen! Is er iets wat jij niet weet? ;) Mijn motor is overigens de M57 commonrail met 2 brandstofpompen. bouwjaar auto mei 2002. Ik kom overigens binnenkort wel eens bij je buurten om wellicht de automaat olie te spoelen / vervangen. Hij schakelt zo zacht als een jongvrouw, maar dat willen we graag zo houden…en volgens mij weet jij er echt heul veul van.

    Even een update mbt mijn acties en de resultaten “ter leering ende vermaeck….”

    Ik moet morgen weer naar ons kantoor in Zwitserland en ga dus een fors end rijden en ben daar ruim een week. Nogal spannend als je niet helemaal zeker weet of je auto start (vooral onderweg bij een tankstation ergens diep in Duitsland ;) ) Voorlopig heeft hij het na vorige week steeds goed gedaan, behalve vanmorgen een keer niet starten maar direct daarop weer wel direct zoals het hoort. Start dus niet slecht, maar start niet of start goed.

    Aangezien de storing zo abstract is en op basis van de ervaring en ideeen van Ruud verdenken wij (mijn garage en ik) inderdaad de opvoerpomp onder de auto. We hebben hem alleen nog niet geheel schuldig verklaard. Ik heb vandaag de auto laten uitlezen bij een diesel specialist met zeer uitgebreide testmogelijkheden. Daar kwam uit dat de injectoren nog zeer goed functioneren (nauwelijks compensatie), dat de opvoerpomp 4 bar druk geeft en dat alle meetbare systemen goed functioneren. Die ene keer niet starten stond wel in het storingsgeheugen als storing in de brandstof opvoerdruk (toch die pomp of wordt er gewoon niet ingespoten waardoor de melding verschijnt). Eigenlijk ziet alles er goed uit. (niet zo vreemd, want hij rijd ook buitengewoon goed). Omdat de pomp gewoon hoorbaar is als hij niet start en als hij loopt een prima druk meet hebben we besloten om buiten de pomp om nog een en ander te gaan uitsluiten. Waarbij we de pomp niet vrij spreken overigens….

    Mijn garage heeft met oud BMW collega's overlegd en er kunnen volgens hem nog een paar andere mogelijkheden zijn buiten de pomp die goed zijn om uit te sluiten om niet na het vervangen van de pomp alsnog met dit probleem te zitten. De nokkenas sensor (is een modificatie op geweest, ik had nog de oude) schijnt voor raadselachtige storingen te kunnen zorgen waaronder deze. Ook geven de motorrelais (DDE en nog een het zijn een groene en een blauwe) wel eens problemen die hierop kunnen lijken (niet schakelen waardoor de motor computer niet vrijgegeven wordt en er dus niets ingespoten wordt). De brandstofpomp was niet op voorraad dus die is besteld. Kon voor mijn vertrek ook niet meer gemonteerd worden. De sensor en de relais zijn niet zo duur (80 euro ex voor de sensor en 8 euro per relais) en weinig werk om te vervangen, dus dat hebben we eerst gedaan. De pomp is wat duurder en meer werk, dus die volgt. Het is een aardig testje (met voor mij wellicht wat ongemakkelijke gevolgen ;) ) om te kijken of het nu aanhoudt of wegblijft. Denk dat ik dat volgende week wel weer weet.

    Ruud, als achteraf gewoon blijkt dat jij op telepatische wijze gelijk hebt en het gewoon de pomp is die het bijna altijd perfect doet maar soms niet en daardoor de auto niet start kom ik je een fles wijn brengen om je pensioen niet nuchter te hoeven bekijken. Weet ik in ieder geval wel dat alles verder uitgesloten is.

    Wordt vervolgd….

    Hartelijke groet,

    Gigi

  • Gigi Rikmans E39 525dA

    Hallo allemaal,

    Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen, Ruud had gelijk (zoals wel vaker….) het is definitief de brandstof opvoerpomp onder de stoel. Engel, je kan je nieuwe kopers vertellen dat het hoogst waarschijnlijk is dat deze pomp het een keer gaat begeven als het vaker voor gaat komen. Als hij het doet doet hij het prima. Enkel bij het opstarten slaat deze soms niet aan.

    De auto wilde vrijdagavond laat weer eens niet aanslaan (keer of 20 geprobeerd). Aangezien we een behoorlijk aantal dingen al hadden uitgesloten (motor relais vervangen, injectoren gecontroleerd en nokkenas sensor vervangen) wist ik dus vrij zeker dat het de pomp moest zijn. Aangezien deze als hij het deed een prima druk gaf ben ik op mijn rug gaan liggen en heb de pomp een stevige dreun gegeven waarna deze direct een ander en luider geluid ging maken. Vervolgens starten en prima lopen….. Sindsdien doet hij het gewoon weer. Ga erop gokken dat hij het gewoon nog een paar dagen blijft doen zodat ik weer terug kan rijden en de pomp wordt in Nederland direct vervangen. Ik ga ervanuit dat daarmee het euvel verholpen is, mocht het niet zo zijn dan zal ik dat posten.

    RUUD: beloofd is beloofd…Rood, wit of rose?

    Groet,

    Gigi

  • nummer22

    Wat weet Ruud nou niet over BMW?

    Alles toch….

    groet

    Piet

  • engel

    Hallo ik hoop dat het de pomp is onder de auto maar die had ik al een jaar geleden vervangen want de auto trok niet soms wel soms niet heb het toen bij BMW Dijker laten uitlezen en de opvoerdruk was niet goed toen heb er een nieuwe onder gemaakt en het was weer goed .Ik hoop dat je geluk hebt en dat het de pomp is.

    Groeten Engel