Katalysator vervangen.

• Mickey78

Beste mensen,

Ik heb mij katalysator laten vervangen omdat deze volledig aan zijn einde was en niet door de APK keuring is gekomen.

De nieuwe katalysator maakt meer geluid dan de “oude”. Is dit normaal of moet de kat nog ingereden worden?

Geluid is voornamelijk hoorbaar bij hard accelereren en tussen de 2000 en 3000 toeren. Ik kan het geluid niet anders omschrijven dan sportief en luid. De auto heeft op de brug gestaan en wanneer er toeren werden gedraaid kwam het geluid echt van de kat af. Garagehouder heeft mij verzekerd dat dit geen probleem is en m,n BMW is ook gewoon de keuring doorgekomen.

Enig idee of het geluid nog minder zal worden of is er per abuis een sport kat op gemonteerd?

Het betreft hier een BMW Cabrio E36, BJ 1993, 325i,

Mvg,

Mickey

• Rob530DH2002

Wat voor geluid, alsof er iets los in zit of gewoon wat meer geluid dan de vorige? Mogelijk lag de oude katalysator intern in puin en had deze daarom meer geluiddempend effect? Bij twijfel eens -voorzichtig- wat klappen geven met de hand op de katalysator om te horen of er onderdelen los in zitten.

• Mickey78

Ik heb er wat tikken met de hand tegen gegeven maar er ratelt niks.

Het is beduidend meer geluid dan met de vorige katalysator. Ik kan het niet anders omschrijven dan alsof er een sport uitlaat onder zit. Stationair is de auto geluidloos, maar bij bij het optrekken of terug schakelen, voornamelijk boven de 2000 toeren, klinkt er een donker gebrul. Misschien is dit wel normaal, ik weet het niet, maar met de andere kat hoorde je motor nog mooi ronken, nu niet meer natuurlijk.

• Vakman Ruud

Het kan ook zijn dat er geen nieuwe pakking is geplaatst op de flens waar het uitlaatspruitstuk overgaat in de uitlaat. Dit geeft hetzelfde effect.

Succes.

Ruud

• Mickey78

Je zou dan denken dat het geluid verder van voren zou moeten komen, alhoewel in dit geval de katalysator zelf een bak herrie produceert.

Ik zal dit morgen gelijk laten checken Ruud.