Uit de praktijk

  • Vakman Ruud

    We kregen een 530D (E60) binnen met de storing accu leeg iedere ochtend, nieuwe accu geplaatst. Dynamo gemeten. Oke.

    Maar de volgende dag?, weer accu leeg.

    Een dag bezig geweest met de nodige ampere meters, scope en niets aan de hand.

    Na het afsluiten van de auto ging de ruststroom van ca 8 ampere (inschakelen vergrendeling en afsluiten van alle elektronica) naar 1,5. Dus geweldig.

    Volgende achtend accu leeg.

    Ik ga door het menu mbv de idrive en zie dat de standverwarming geprogrammmeerd staat starten op 00.00 uur. Maar geen uitschakeltijd. GEVONDEN DUS.

    De begin tijd uitgezet en…….. volgende dag accu leeg.

    Spitten in de fabrieksmeldingen en wat blijkt dat is een software storing, daarvoor moet nieuwe software geladen worden.

    Maar?!!!! kan alleen de dealer. Tegen behoorlijke betaling is dan gebeurt ( ik heb een trouma van de prijs), maar de klant weer gelukkig?.

    Ach een gelukkige klant is de kosten snel vergeten, heb ik wel eens geleerd.

    Tja.

    Ik ga naar bed mijn vrouw komt zo thuis.

    Groeten.

    Ruud

  • Rob530DH2002

    Dat BMW geld durft te vragen om een software fout te corrigeren is ronduit schandalig, een softwarefout is 100% aantoonbaar een fabrieksfout en kost weinig voor BMW/de dealer om het op te lossen. Als dit mijn auto was geweest zou ik contact opgenomen hebben met de importeur.

  • sander

    hmm niet alle storingen zijn ook fouten in de software

    maar idd lijkt me dit een gevalletje garantie mogelijkheid.

  • Vakman Ruud

    Nee dat werkt zo niet, omdat ze ook onderzoeks kosten in rekening brengen ondanks dat wij aangegeven hebben waar de storing zit.

    En we zijn geen particulier en zijn mede afhankelijk van de samenwerking met de dealer dus?

    Niks garantie.

    Gewoon dokken, wel een beetje korting omdat we zo'n trouwe klant zijn en veel onderdelen kopen.

    Groeten.

    Ruud

  • Vakman Ruud

    O,ja nog vergeten.

    In het instructieboekje staat dat bij het onjuist instellen van de standkachel dat de accu leeg kan raken met behoorlijke gevolgen.

    De tijd tussen aan en uit mag niet meer dan 30 minuten bedragen.

    Dus?

    Ruud

  • Rob530DH2002

    Dus zou het zo moeten zijn dat je de standverwarming überhaupt niet kan instellen dat deze langer dan 30 minuten in werking is, of dat wanneer dat wel het geval is de software kijkt naar het spanningsniveau van de accu en de standverwarming uitschakelt ruim voordat de accu leegraakt. Waarschijnlijk zal dit met de software-update nu het geval zijn.

    Maar je hebt gelijk, in het instructieboekje staat het aangegeven: niet langer dan 30 minuten instellen, dus puur juridisch gezien zit BMW juist. Toch vind ik het zuur dat BMW daar dan een hoge rekening voor presenteert, dit zou onder coulance opgelost moeten worden naar mijn bescheiden mening.

  • sander

    hmm dan moet je omdat je nog bij ze te biecht moet accepteren dat zij ….

    dat is zuur zeg!

    is eigenlijk geen gelijkwaardige samenwerking.

  • e46coupe

    Als BMW je sterk afraad om je standkachel langer dan 30 min. te laten werken,

    waarom wel de optie om het 24 u/p.d aan te laten staan….???

    Waarom zit er dan geen (tijd)beveiliging of iets dergelijks op?

    Een sluwe manier om heel veel geld te kunnen verdienen aan een simpele

    ingreep als “nieuwe software” installeren.

    Dit vind ik eigenlijk best wel schandalig van de BMW dealer.