Dat heb ik afgelopen zaterdag gedaan. Dat, en de silentblocks van de voordraagarmen. Een forse klus die me bijna 7 uur heeft gekost in een doe-het-zelf garage. Overall kosten; 190e voor de schokdempers (Meyle via marktplaats), 40 euro voor een nieuwe set silentblocks bij de dealer, en 152euro brughuur.
Wat je moet doen is het volgende;
- verwijder de remklauw
- maak de stuurstang los
- maak de reactiestang los
- noteer de stand van de demper in de voet met wat verf of een watervaste stift.
- maak de bout waarmee de demper vast zit in de voet los, en probeer wat speling te creeren in de spleet van de voet
- maak van bovenaf de 3 moertjes van de demper los.
- trek van onderaf de demper naar beneden en naar buiten de wielkast.
- daarna de demper uit de voet trekken.
Als je geluk hebt, komt de demper direct los uit de voet, nog voor je de demper bovenop hebt losgemaakt. Als dat gebeurt, kan je de voet naar beneden trekken en de demper vervolgens bovenop los maken en er uit trekken.
Voor het vervangen van de silentblocks kan je het beste de draagarmen losmaken aan de subframe zijde. Dan trek je de hele ophanging er in 1 keer uit, zonder gedoe met de fusees.
- span de veer op met veerspanners (sneller is het met een pers)
- draai de moer bovenop de veerpoot los
- trek de demper uit de veer, controleer de montagevolgorde en check de staat van de lager
- vervang dat wat nodig is
- zet de nieuwe demper terug op zn plek, op de goeie volgorde en in de juiste stand
- draai de bout aan en ontspan de veer
- pak de oude demper en teken de montagestand op de nieuwe demper af
- monteer de nieuwe demper in de voet, en daarna bovenop.
Als je de silentblocks ook hebt vervangen (met een pers de oude eruit, de nieuwe erin) kun je het beste
- eerst de draagarmen terug monteren (bouten nog niet helemaal vast zetten)
- de demper in zn voet zetten , let op de juiste montage stand
- de bout vast draaien als de demper goed zit
- de demper bovenop weer vast zetten met de drie moertjes
- de stuurstang en reactiestang weer vast zetten
- de remklauw terug monteren
Daarna de auto op zn wielen zetten en de draagarmen vast zetten.
Maak even een proefritje om te testen of alles vast zit en werkt naar behoren! Al met al een leuke klus, goed te doen als je een brug en een pers hebt, en verder blijven nadenken!
De dealer rekent voor twee bmw dempers inclusief silent blocks en montage 1050 euro
De garage rekent voor twee monroe's inclusief silent blocks en montage 790euro
Ik was inclusief Meyle dempers, silentblocks en brughuur kwijt 385euro
Er zit dus fors prijs verschil in, dat met name te maken heeft met de prijs van de schokdempers. Ik heb voor deze goedkope optie gekozen, omdat ik geen tonnen meer zal rijden met de auto en ik dit gokje wel aan durf, met name om die reden.
Nu maar afwachten of de levensduur van deze goedkoper variant ook goed is…..