Wat is het verschil tussen een lmm met en zonder co poti.
Wat is het eigenlijk en wat doet het.
De luchtmassa meter weegt de binnenkomende lucht en geeft die waarde door aan het motormanagement, welke op basis van een aantal gegevens zoals gaspedaal stand, toerental enz. de juiste hoeveelheid brandstof inspuit.
Bij de oudere modellen, E30,E32,E34 en E36 gebeurde dit dmv een klep in de LMM. Naast de klep zit een by-pass (co poti) waarbij extra lucht kan worden toegevoegd buiten de klep om .
Hiermee kan het CO aangepast worden.
De klep heeft een loper die de gemeten waarde m.b.v een potentiometer (dikke film substraat) aan het motormanagement doorgeeft.
Bij de electronische ,LMM die na de bovengenoemde modellen is toegepast, bestaat de sensor in de LMM uit een PTC ( Positieve Temperartuur Coefficient) met als referentie een verwarming element.
De verwarming brengt de lucht op de juiste temperatuur en waarna de PTC het gewicht aan lucht meet.
Ideale theoretische verhouding is 1 gram brandstof op 15 gram lucht voor benzine. Voor diesel is dat ca 1:22.
Dus nieuwe modellen hebben geen co poti. Daarbij is de co sturing een combinatie van gaspedaalpotentiometer, motormanagement, lambda sonden, LMM, toeretal enz.enz.
Groeten.
Ruud
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?