bmw e61 2004 - op snelweg plotseling vermogen verlies!

  • Hudig

    Beste experts

    Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen met wat advies.

    In Frankrijk op snelweg plotseling vermogen verlies met mijn BMW bij het inhalen (lekker veilig…)

    Haalt rijdend niet meer dan 2500 / 3000 toeren en gaat niet over de 110 km/u.

    Ik heb geen enkele foutmelding op mijn dashboard gezien;

    Stationair haalt ie wel meer toeren;

    Hoor wel wat geluid onder de motorkap tijdens het rijden;

    Ligt waarschijnlijk niet aan automaat, omdat deze wel schakelt.

    Bij ‘langs de weg’ garage van ANWB is de constatering dat de Turbo defect is. Verklaring: mag niet doorrijden en auto wordt binnenkort naar NL verscheept;

    Paar vragen:

    1/ zijn bovenstaande inderdaad symptomen van een defecte turbo (dacht dat er bijna altijd sprake moest zijn van hevig rookontwikkeling).

    2/ wat kan het nog meer zijn?

    3/ welk garage is gespecialiseerd in turbo (of gerelateerde) problemen? regio noord-holland.

    Hoor het graag.

    Dank,

  • Hudig

    Voor alle duidelijkheid - ik had dus geen rookontwikkeling

  • e46coupe

    Met het vervangen van je turbo moet je voorlopig maar even wachten. Simpelweg omdat dit heel duur is.

    Laat hem eerst even uitlezen. Als het inderdaad aan de turbo ligt, kontoleer dan eerst of je turbosensor niet defect is.

    Als dit een storing geeft, werkt je turbo ook niet zoals het moet.

  • Hudig

    Dank, uitlezen zal ik zeker laten doen…vraag is, aangezien het heen en weer gesleep gaat worden… waar kan de auto het beste naartoe.

    Dealer? Motor revisie specialist? Bosch werkplaats? en wat het verder nog zou kunnen zijn?

    Waar o waar zijn de experts…?

  • fsmit79

    Is het je 1 keer overkomen, of bleef de klacht en ben je toen maar de weg af gegaan? Er zijn een boel oorzaken te verzinnen waarom het vermogen (even) wegvalt, maar als het een blijvende klacht is, in iedere versnelling, en de auto verder keurig loopt, zou ik het in de buurt van de turbo zoeken. De vraag is dan of het de turbo zelf is, of sensoren.

  • Hudig

    Hoi,

    Het is sinds het probleem is ontstaan niet meer weggegaan. Ik heb de auto gestopt en gestart, ook bij een wat koudere motor, etc. Hij heeft structureel geen vermogen meer. Verder geen rookontwikkeling of zoiets.

    Bij stationair komt ie wel boven de 3000 toeren. Rijdend niet, alleen 2000 of iets hoger.

  • robbert

    klinkt bekend. was bij mij precies hetzelfde. ik heb een e61 530d, 170000km. ook geen vermogen meer boven 3000 toeren. kapotte turbo, eur 1840,- schade…. ja, dat is kut.

  • Hudig

    Robbert

    Is dit iets wat je bij de dealer hebt laten oplossen (en diagnotiseren) of bij een motor revisie specialist, of ergens anders?

    Dank

  • sander

    neem anders eens even contact op met autotop in wormerveer

    deze mannen zijn bosch service station en zitten hun leven lang al in de bmw,s

    wie weet kunnen zij je helpen of iig op weg helpen

  • Peter

    Controleer niet alleen sensoren maar ook de vacuümslangen.