koppeling plotseling verdwijnen onder de pedaal

  • Frank Co Yuen

    Beste BMW specialisten,

    Vanochten, toen ik in mijn BMW (323i sedan bouwjaar 1998, handgeschakeld) instapte, merk ik dat de koppeling letterljk “”niet meer“” te vinden is onder de pedaal. Het koppelingspedaal kan nog wel dmv dat veertje naast de hoofdcilinder op en neer veren, maar het zwaar gevoel onderin met de verbinding tot de koppelingsmechanisme is totaal verdwijnen, ik moch wel in trappen, maar kon ik helemaal niet schakelen.

    Een week geleden is de remvloeistof na 6 jaar lang voor eerst bijgevuld door DOT 4. Misschien hebben beide elkaar me te maken?

    alvast dank

  • Frank Co Yuen

    Kan dit de oorzaak zijn door het systeem niet goed was ontlucht?

  • fsmit79

    Als je het over je rempedaal hebt, is het een ander verhaal. Maar je koppelingspedaal en het bijvullen van je remvloeistof staan volledig los van elkaar.

    Voor de kenners, heeft deze 3 serie een hevel met koppelingskabel? Dan zou de hevel gescheurd kunnen zijn, of de kabel gebroken.

    Als het toch je rempedaal is, dan zou ik eens kijken naar een lek in het systeem, of de dop die op het reservoir zit. Er wordt dan geen druk opgebouwd.

  • sander

    haha ja natuurlijk dat met elkaar te maken hebben

    de koppelings cylinders krijgen hun olie immers uit het zelfde reservoir!

    probeer eens te ontluchten,mocht dat niet helpen kan het ook zijn dat een van de cylinders kapot is of de slang lek!

  • fsmit79

    Ah kijk, dat wist ik niet. Zeg maar, koppelingsvloeistof en Dot4? Ik dacht dat koppelingsolie op hydrolische olie werkte….hmmmm

  • sander

    heb je al eens naar het reservoir van de “hydraulische koppeling ”gezocht??????

    ga maar eens kijken waar de master cylinder zn vloeistof vandaan krijgt.

    note,elke vloeistof is te gebruiken in een hydraulisch systeem (in theorie)

  • fsmit79

    Nope, dat had ik nog nooit gedaan. Wordt eens tijd blijkbaar ;)

  • Rob530DH2002

    Je mag DOT4 aanmerken als een hydraulische olie.

  • Frank Co Yuen

    Ik heb in de constructietekening gezien. De remvloeistof wordt vanuit de boven kan van de remreservoir naar de hoofdcilinder verpompt, vervolgens wordt de werkcilinder bekrachtigd. De werkcilinder bedient uiteindelijk de koppeling.

    -of dat ik door het te laat bijvullen van remvloeistof dat er luchtkolom in de hoofdcilinder gekomen.

    -of dat de mechanische verbinding waar het pedaal vast zit is gebroken.

    -of door een interne lekkage dat de droge kant van de cilinder vol zit met remolie!

    Ik ga morgen de boel demonteren, dan zal ik meer van komen te weten.

    Oplossingen zal ik na reparatie aan jullie hier te vermelden.

    dank voor meedenken.

  • sander

    ik heb ook al eens een hoofdkoppelingscylinder kapot gehad

    maar het kan ook de slave zijn of iets anders

    ik ben benieuwd