Temperatuur loopt op

• sander

de fan met visco eraf ,visco vervangen,en de boel dr weer op.

enige waar je om moet denken is dat de moer achter de fan op de poelie van de pomp linkse draad heeft en dus verkeerdom los gaat.

neem een passende sleutel en sla met een hamertje de sleutel in de juiste richting om de moer los te schrikken.

verder geen bijzonderheden.

maar zoek eerst uit of dat t probleem is.

• pieter

Sander.

Heb de auto even goed warm gereden en gekeken naar de fan. Deze draaid wel maar niet versnelt ofzo. Als ik de auto uitzet en een slinger aan de fan geef ,draaid deze gemakkelijk. Wat ik alleen niet begrijp is dat als ik de auto zo hoog in toeren houd opeens de temperatuur weer naar het midden zakt en dan weer oploopt. Nu moet ik wel zeggen dat hij eigelijk al minder vaak naar het midden zakt.

Ik hoop weer op een reactie,

• pieter

Ik was van plan een nieuwe visco te halen. Ik heb het probleem voor gelegt daar bij het bedrijf. Deze zei dak ik even de fan met een ijzerdraad moet vast maken zodat deze constant mee draaid. Heb ik gedaan maar het pobleem blijft…… Wat nu ? Toch thermostaat? Is die er makkelijk uit te halen of moet dan alle koelvloeistof er uit?

• sander

hmm de thermostaat kan t ook zijn

niet alle koelvloeistof moet er uit wel een deel .

je moet alleen op de juiste manier ontluchten.

de thermostaat zit in de plastic bocht rechts naast de pomp (vanuit de auto gezien natuurlijk)

deze schroef je los en dan kun je de thermostaat vinden

meestal word de bocht ook vervangen.

misschien is de thermostaat half dicht vast gelopen.

• pieter

Heb de thermostaat getest in een pan door middel van koken. Dit werkt allemaal goed. Zal het dan toch de waterpomp zijn?

• sander

hmm hoe warm was dat water in die pan dan??

dat moet je wel weten hoor als de thermostaat open gaat als t water kookt dan is dat te laat!

ja de pomp kan ook de schoep wil wel eens los zitten

wel de boel op de juiste manier ontluchten hoor!!!

en denk erom zonder dop op het expantievat loopt de motor ook warm!

• pieter

Ik snap er niets van, heb gister alles in elkaar gezet en tot 3 x aan toe ontlucht (kwam behoorlijk uit) en de motortemperatuur blijft nu prachtig in het midden. Heb gister gereden hard/zacht, stationair laten draaien vandaag gereden en alles blijft goed. Ik zou hem eigelijk weg brengen deze week want ben het zat zelf te sleutelen voor de deur. Maar goed nu kan ik hem wel weg brengen maar de dealer kan hier ook niets mee. Heb jij een idee?

• sander

tja t kan zijn dat er lucht in zat ,maar waar komt dat dan vandaan?

wacht het nog even af dan maar!

als t niet stuk is dan kun je t ook niet repareren

• fsmit79

Toevallig gisteren de thermostaat vervangen. Korte beschrijving;

- haal de beschermplaten onderop de auto weg

- zet de verwarming hoog en de blower op minimaal

- begin met van onderaf met een steeksleutel 32 tegen de schroefdraad in de bout van de fan een hengst te geven. Beetje WD40 helpt om makkelijk los te komen. Vanaf de bovenkant kan ook, maar daar heb je minder ruimte.

- daarna de fan los draaien van de as

- maak de kleine philipspinnetjes van de beschermkap van de fan los en trek de fan met beschermkap tegelijk uit de auto

- spuit de plug onderop de radiator even in met WD40 en haal de dop van de radiator of het expansievat af

- draai met een dop 13 de plug los (doe voorzichtig met schroevendraaiers, de plug kan oud en droog zijn waardoor ie breekt).

- draai van onderaf aan de rechterkant van de motor, voor het uitlaatspruitstuk de uitstekende bout met dop 13 los. Er zit er maar een, met een koperen ringetje, dus herkenbaar.

Als de koelvoeistof eruit is, ga je verder met

- de drie boutjes 10 van de thermostaat losdraaien

- waterslang lostrekken van de thermostaat

- onthou hoe de thermostaat in het blok zit en verwijder hem

- zet de nieuwe thermostaat op dezelfde manier terug, denk goed aan de rubberen pakking

- plaats de slang terug, let erop dat de pakking op de goeie plek zit

- zet de plug onderop de radiator en op het blok weer terug.

- plaats de fan met beschermkap terug

- vul het expansiegat tot het niveau koud

- start de motor en geef 3 keer gas tot 4000 toeren en daarna de motor weer af

- vul het expansievat opnieuw bij tot niveau koud, en doe de dop er op

- start de motor en laat hem lopen totdat ie warm is

- controleer de thermostaat op lekkage,

Per motor verschilt de manier van ontluchten. Vaak zit er op het expansievat, of bovenop de radiator een ontluchtingsdop.

Al met al ongeveer 2 uurtjes werk. Als je de fan hebt verwijderd, kan je eigenlij direct de visokoppeling vervangen.

• sander

tegen de schroefdraad in???

het is gewoon linkse draad dusssss