Temperatuur loopt op

• pieter

Goeiedag mensen.

Ik heb een bmw 520i e39 bj 97. Kilometerstand nu 282.000 (probleemlose kilometers overgens) . Alleen zo af en toe loopt de temperatuur zomaar tegen het rood aan. Alleen als ik stil sta of langzaam rijd. Als ik wat meer gas geef zakt deze weer heer snel naar het midden zoals het hoort.Zou dit probleem in de thermostaat zitten? Wie weet wat? En is het moeilijk de termostaat te vervangen bij deze auto?

Dank voor de reactie(s).

Groeten

• Jos

Mogelijk dat de viscokoppeling kapot is waardoor de koelvan niet mee draait als de temperatuur oploopt.

• pieter

Hoe kan het dan dat de temperatuur wel steeds weer tot het midden zakt? Is het makkelijk te vervangen?

Bedankt

• pieter

Ik heb eens gekeken hoe de fan draait met stilstaande koude motor. Deze draaid ligt maar als je een zwiep geeft gaat hij niet echt in de rondte. Hoe of wat zit het…. wie weet wat???. Heb het forum al wat afgesnuffeld maar word er ondanks de diversere vragen en reacties niet echt duidelijk wijs van.

• Ron

De fan zit op een soort thermische slipkoppeling, als de motor koud is kun je de fan tegen houden bij warme motor moet dit niet kunnen. Auto warm rijden, motor uitzetten en dan proberen of ie vast zit(zwaarder draait dan koud).

Anders zou het ook kunnen dat de waterpomp niet meer genoeg leverd bij laag toerental .

• fsmit79

Ik denk meer aan dat laatste, omdat het over gaat bij gasgeven. Als dat niet het geval was geweest, dan had je rijwind niet hoeven uitsluiten.

Test eerst eens of de radiator al warm wordt als het metertje nog niet keurig verticaal staat. Probeer daarna met warme motor de fan eens te draaien. Wel de motor uit natuurlijk. Dat moet uitsluitsel geven over de thermostaat of fan. Zijn ze dat beide niet, dan zit het er dik in dat de waterpomp te weinig werking heeft.

• sander

als de visco goed werkt en de motor goed warm is ,en je geeft gas dan hoor je de fan duidelijk blazen ,gaat deze nu wel wat harder draaien maar niet echt aan het werk dan weet je genoeg.

als je gewoon rijd dan gebeurt het helemaal niet?

ook bv 50 km in zn 5 of langzamer ,een lang stuk!

dan heb je lage toeren maar wel rijwind ,als je begrijpt wat ik bedoel

• pieter

Aangezien mijn vrouw er dagelijks een heel kort stukje mee moet rijden naar haar werk heb ik nog niet gekeken. Wel weet ik dat als hij in het rood staat, de motor flinkt in toeren moet houden. Zo loopt in ene de temperatuur weer naar het midden en dat steeds weer opnieuw. De fan hoor ik eerlijk gezegt niet….. Ik zal eens kijken morgen.

Trouwens bedankt voor de ractie's allen, Top !

• sander

tja ik denk toch sterk aan de visco of de pomp zelf

visco is simpel te testen.

laat de motor gewoon lekker warm worden(beginnend te warm)en trek t gas open en houd dat zo.

de fan moet dan enorm gaan blazen doet deze dat niet dan is de visco kaduuk klaar!

• pieter

Is de visco makkelijk te vervangen? Hoe pak je dat aan?