aircopomp vervangen

• ronnie09

Mijn zus heeft vorig jaar mijn 530d uit 99 meegenomen naar spanje op vakantie.

na circa een uur voor een tolpoortje te hebben stilgestaan werd de auto heet en sloeg hij af(beveiliging).

Hierna hebben ze de auto laten afkoelen en zijn ze weer gaan rijden.

Niet veel later bij het volgende tolpoortje exact hetzelfde verhaal.

Later in nederland is de auto uiteraard nagekeken en volgens de monteur zou het komen door de aircopomp die kapot is.

Volgens hem werd de auto te heet door het niet draaien van deze pomp en zou de ventilator van de radiator het bij deze hitte niet alleen aankunnen.

Het was op dat moment dan ook wel ongeveer 35 graden en stonden ze in de volle zon met een draaiende motor voor zoals gezegt een uur stil.

Mijn vraag is dan nu is dit logisch en kan dit uberhaupt??

Ik ging er van uit dat de radiator met fan het overhitten moet voorkomen.

De auto heeft daarna geen enkel probleem meer vertoond hiermee.

Maar dit jaar ga ik met de auto naar kroatie en ik wil natuurlijk niet hetzelfde probleem.

Dus is er een manier hoe ik kan controleren of hij inderdaad stuk is deze pomp.

alvast bedankt.

• Rob530DH2002

De auto moet voldoende koeling krijgen stationair, ook als er geen aircofan meedraait. Waarschijnlijk is de viscokoppeling kapot van de fan die de radiator koelt. Kan je eenvoudig testen, bij warme motor moet deze een vrij starre verbinding hebben op de as, kun je deze echter makkelijk ronddraaien (veel slip) dan is ie kapot. Bij koude motor heeft ie dus wel veel slip. Als dit niet de oorzaak is kan natuurlijk ook de thermostaat slecht zijn.

• fsmit79

Je kunt aan de radiator wel voelen of je thermostaat op is. Bij koude motor moet de radiator koud blijven totdat de temperatuurmeter bijna verticaal staat. Dan moet de radiator langzaam warm worden. Blijft de radiator koud, ook als de meter al lang verticaal staat, dan staat de thermostaat continu dicht. Wordt ie snel warm nog voordat de meter enigszins verticaal staat, dan staat de thermostaat permanent open. In beide gevallen vervangen.

Bij een koude motor, is mij verteld, kan je de fan met de hand tegen houden omdat de viscose koppeling dan nog niet aangrijpt. Zodra de motor warmer wordt zou dat steeds lastiger moeten gaan. Er zijn ongetwijfeld veilige manieren om de viscose koppeling te controleren, dus steek niet direct je hand erin….maar kortgezegd, als de fan nog steeds makkelijk is stil te zetten bij warme motor, is de koppeling op.

Ik kan me verder geen verband indenken tussen de aircopomp en een oververhitte motor. Hoogstens tussen oververhitte gemoederen, na een uur stilstaan voor een stolpoortje…

• sander

gaat de electrische fan VOOR de radiator ook draaien??als de airco aan staat?

deze is daar om wanneer de airco meedraait de benodigde extra koeling te geven,vaak zijn deze kapot.

• sander

ronnie09 Schreef:

——————————————————-

> Mijn zus heeft vorig jaar mijn 530d uit 99

> meegenomen naar spanje op vakantie.

> na circa een uur voor een tolpoortje te hebben

> stilgestaan werd de auto heet en sloeg hij

> af(beveiliging).

> Hierna hebben ze de auto laten afkoelen en zijn ze

> weer gaan rijden.

> Niet veel later bij het volgende tolpoortje exact

> hetzelfde verhaal.

>

> Later in nederland is de auto uiteraard nagekeken

> en volgens de monteur zou het komen door de

> aircopomp die kapot is.

> Volgens hem werd de auto te heet door het niet

> draaien van deze pomp en zou de ventilator van de

> radiator het bij deze hitte niet alleen

> aankunnen.

>

> Het was op dat moment dan ook wel ongeveer 35

> graden en stonden ze in de volle zon met een

> draaiende motor voor zoals gezegt een uur stil.

>

> Mijn vraag is dan nu is dit logisch en kan dit

> uberhaupt??

> Ik ging er van uit dat de radiator met fan het

> overhitten moet voorkomen.

> De auto heeft daarna geen enkel probleem meer

> vertoond hiermee.

> Maar dit jaar ga ik met de auto naar kroatie en ik

> wil natuurlijk niet hetzelfde probleem.

> Dus is er een manier hoe ik kan controleren of hij

> inderdaad stuk is deze pomp.

>

> alvast bedankt.

word het koud in de auto als je de airco aanzet???? dan doet ie t!!!!!!! zo niet dan ……..

• Peter

De fan van de airco (tussen de bumper en de radiateur) slaat altijd aan als de airco aan gaat, óf als de motor te heet wordt. En aangezien die fans heel vaak kapot gaan, zal dat wel het probleem zijn. Een kapotte viscokoppeling merk je al veel eerder.

Zet dus ff de airco aan en spiek door de nieren of die fan aanslaat. Zo niet, dan kun je proberen de weerstanden te vervangen met een revisiekitje (verkrijgbaar bij de dealer), anders moet er een nieuwe à 350 euro in.

• sander

of je gaat even naar molenaar in hhwaard die heeft nieuwe fans voor de helft van de prijs!

• ronnie09

oke ik ben dus aan het kijken geweest bij deze fan, en inderdaad als het zo moet zijn dat deze moet draaien als de airco aangaat dan heb ik hier een probleem.

De mijne draait dus niet, al kan ik hem met de hand wel draaien.

Is het nu een kwestie van deze fan vervangen of is er nog meer wat er moet worden gedaan.

bedankt

• sander

meestal niet!

maar meten is weten

• ronnie09

oke ja maar meten???

hoe en wat en waar??